pr & social media adviesbureau

blog

Alleen profielfoto's met rondborstige vrouwen populairder dan Facebookwall

Alleen profielfoto's met rondborstige vrouwen populairder dan Facebookwall

Dat merken niet meer zonder een Facebookpagina kunnen is duidelijk, maar hoe trek je nou de aandacht van Facebookgebruikers en waar moet je als bedrijf dan aandacht aan besteden? Op Mashable kwam ik een onderzoek tegen waarin merken experimenteren met verschillende content, games, apps en opvallende profielfoto's. Maar wat werkt wel en wat niet? EyeTrackShop heeft onderzocht wat de hits op je Facebook pagina zijn. De Facebook wall blijkt uiteindelijk de meeste aandacht te krijgen.

Nu ik als ferfent Facebooker er zelf zo over nadenk, en er even een proefondervindelijk testje tegenaan gooi, blijkt dat ook ik die wall als eerste check. Daarna check ik de foto's en ben vervolgens benieuwd wat er precies gebeurt op de wall en blijf ik daar dus nog een tijdje hangen.

Het  webcam eye-tracking onderzoek van EyeTrackShop bevestigt dit met harde cijfers. De 30 deelnemers die Facebookpagina van verschillende merken (Coca-Cola, Skittles, Victoria's Secret, Starbucks, Converse, PlayStation, Pringles en Redbull) bekeken, keken maar liefst vier keer langer naar de wall dan enig ander element op de pagina. Content op de wall willen wij Facebookgebruikers dus graag, mits er geen schaarsgeklede vrouwen op beeld verschijnen. De pagina van Victoria's Secret is de enige waar de deelnemers eerst naar de profiel foto (rondborstige vrouw in bh) keken in plaats van de wall. Belangrijk gegeven is dat ook hier seks nog steeds sells en deze profielfoto´s de attentiewaarde verhoogt. Daarnaast kregen foto's met gezichten meer aandacht dan een product of logo.

Bij Whizpr gaan we uit van de drie i's; informatie, inspiratie en interactie. Laten we het erop houden dat de foto's van Victoria's Secret vallen in de categorie Inspiratie ;-)

Het hele onderzoek met meer  interessante observaties is hier te vinden.

Reacties (1)

  • Dan heb je gisteren de uitstekende documentaire met Doutzen Kroes gemist. Was enorm Informatief, Inspiratievol en zorgde in ieder geval bij mij thuis voor een levendige Interactie over wie de afstandsbediening mocht hebben ;-)

    Vrijdag 16 december 2011 22:11

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond