pr & social media adviesbureau

blog

Alsof het een schande is je goed voor te bereiden

Alsof het een schande is je goed voor te bereiden

Mediatraining heeft niet zo'n heel gemakkelijk imago. Wanneer een publieke figuur goed in staat is moeilijke en drammerige vragen te weerstaan, is de klacht vaak dat hij (teveel) gemediatraind is. Met een toon alsof diegene iets ondeugends of zelfs oneerbaars heeft gedaan en alsof het feit dat de mediatraining plaatsvond een bewijslast is van schuld. Aan de andere kant is het zo dat wanneer een politicus bijvoorbeeld niet soepel reageert op vragen en schutterig of onzeker overkomt, ook meteen de mediatraining erbij wordt gehaald. De schutteraar zou niet, onvoldoende, of slecht gemediatraind zijn.

Tips voor politici
Daarop inspelend kwam De Volkskrant zelfs met vijf tips voor politici, afkomstig van drie gerenommeerde politiek mediatrainers, want het voorbeeld van Ellen Vogelaar wil geen politicus volgen. En in het kader daarvan is niet zonder leedvermaak gereageerd op het interview van Rutger Castricum in het meest geliefde Nederlandse televisieprogramma DWDD. Waar hij niet als cool dude overkwam, maar eerder zenuwachtig en aangeslagen door de commentaren van Felix Rottenberg en Frenk van der Linden toen hij zijn boek ‘Mijn Ibiza’ kwam bespreken.

De ideale woordvoerder
Je doet het als woordvoerder niet gauw goed. Ideaal lijkt degene te zijn die weet hoe hij vragen moet pareren waarop hij geen antwoord kan geven, zonder dat zijn toehoorders het door hebben of erg vinden. Hij dient charmant en immer vriendelijk te reageren, ook als hij agressief of drammerig te woord wordt gestaan, luchtig alsof het geen enkele moeite kost. Er moet niet zichtbaar of merkbaar zijn dat daar enige oefening of stress aan vooraf is gegaan. Iemand lijkt dus een ‘natural’ te moeten zijn en cool bovendien. Ga er maar aanstaan, al helemaal wanneer je weinig of geen ervaring hebt met media of ineens crisiswoordvoering moet doen, waarbij emoties hoog opspelen.

Aanbieders

PowNed heeft in Nederland mediatraining nieuw leven ingeblazen, het is helemaal hot en velen bieden het aan. Mediamensen, zoals oud journalisten bijvoorbeeld, van de geschreven pers of voormalig TV-presentatoren. Hun ervaringsdeskundigheid als ondervragers voeren zij op als reden om juist door hen getraind te worden. Ook verschillende trainingsbureaus hebben de mediatraining ontdekt en bieden het in hun curriculum aan, want: didactische vaardigheden genoeg in huis. Ook PR-bureau’s bieden mediatraining aan. Uiteraard. Als linking pin tussen de media en de organisaties die de media zoeken, hebben PR-mensen met beide kanten van de medaille te maken. Ze weten vrij aardig wat een journalist nodig heeft om een item te maken en aan welke corporate communicatieregels een woordvoerder gehouden is. Soms blijft er dan een dunne lijn over die de woordvoerder moet bewandelen. En dat vraagt oefening.

Mediatraining is niets anders dan een goede voorbereiding op een gewaardeerd en waardevol gesprek en moet er dan ook op gericht zijn woordvoerders helder over te helpen brengen wat een journalist ‘nodig’ heeft. Een verhaal. Antwoord op vragen. Nieuws.

Net als een skiër zonder skiles kan en een automobilist zonder rijles, kan de woordvoerder zonder mediatraining, maar of het interview er beter van wordt...

Tags: Mediatraining, pr

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond