pr & social media adviesbureau

blog

Google media round table met directeur privacy

Google media round table met directeur privacy

Deze week hadden we het geluk dat Alma Whitten, de hoogste privacy baas bij Google, in Nederland was. Ze stond enkele media te woord tijdens een ronde tafel sessie over privacy. Niet onbelangrijk, privacy is op dit moment immers wereldwijd een hot topic en gaat alle bedrijven die online hun geld verdienen aan. Om de haverklap zijn bedrijven als Facebook en LinkedIn, maar ook overheden in het nieuws over privacy op internet. De klapper van deze week was de Goedheiligman wiens ‘grote digitale boek’ werd gehackt, waardoor de gegevens van heel veel kinderen op straat kwamen te liggen.

Alma Whitten sprak tijdens de discussie over vijf privacy principes die verweven zijn in het DNA van Google. Het gaat om de waarde van data en het gebruik ervan, privacy tools, transparantie, controle en beveiliging. Kijk voor de aardigheid eens naar het filmpje over Google Privacy Dashboard, Apps Control, Me on the Web en het Familiecentrum voor Veilig Internet en zie wat je zelf allemaal in de hand hebt.



De aanwezige Nederlandse media waren natuurlijk vooral benieuwd naar de gedachte achter de opt-out regeling n.a.v. de uitspraak van het College Bescherming Persoonsgegevens.  

Alma Whitten gaf aan dat een opt-out de voorkeur heeft boven opt-in, omdat anders locatiebepaling via wifi dan heel lastig wordt. Niet alleen voor Google. Ook voor Apple, Blackberry en andere technologie-bedrijven. Naar verwachting zullen weinig mensen actief gebruik maken van een opt-in.

Zelf denk ik meteen aan de orgaandonorregeling. Iedereen is zich bewust van de noodzaak en de voordelen maar ernaar handelen is een tweede. Moeten we daarom gaan voor het ‘everybody in’-principe’ tenzij je bezwaar maakt?

Het is goed om te realiseren dat meer Whizpr-klanten dan alleen Google door de discussie geraakt worden. Locatiebepaling via wifi-toegangspunten wordt veel toegepast in smartphones, zodat de telefoons snel en eenvoudig hun locatie kunnen vinden. Hier zijn dan weer tal van online diensten bij gebaat. Alle smart phones zoals bijvoorbeeld die van HTC via GPS hun locatie moeten bepalen is dat onnauwkeuriger en slurpt het batterijduur. De opmerking dat routerfabrikanten kunnen bijdragen aan een vereenvoudiging van het opt-out principe is op zijn beurt weer interessant voor Linksys van Cisco Consumer. Kortom een interessante discussie met veel gezichten!

 

Tags: cisco, google

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond