pr & social media adviesbureau

blog

Nederland koploper sociale media

Nederland koploper sociale media

Eergisteren maakte onderzoeksbureau Comscore bekend dat Nederland in verhouding het grootste aantal LinkedIn- en Twittergebruikers ter wereld telt. Wat betreft de penetratie van Linkedin en Twitter neemt ons land de koppositie in en het aantal internetters actief op sociale media blijft groeien. Waar een klein landje al niet groot in kan zijn.

Nederland pilotland
Op zich verbaast mij het niet. Wij merken steeds vaker bij klanten dat de social media projecten die we uitvoeren voorbeeld zijn voor andere landen in Europa en dat Nederland als pilotland gekozen wordt voor social media activiteiten. Omdat Nederlanders zo enthousiast zijn en open, maar ook kritisch is ons land natuurlijk een prima proeftuin om lessen te leren.

Hoe komt het dan dat wij zo actief zijn op social media? Tijdens een workshop pas geleden stelde ik dezelfde vraag en toen antwoorde een Belgische deelnemer, dat we Nederland onszelf graag profileren. Ik ben het daar wel mee eens. Het zal tevens met onze VOC mentaliteit te maken hebben. Redenen genoeg om te bedenken:-)

Facebook groeit snelst
Uit het onderzoek van Comscore bleek in ieder geval dat in maart 2011 het aantal unieke bezoekers voor alle sociale media in Nederland met 18 procent steeg in vergelijking met maart 2010. Het aantal unieke bezoekers van Facebook groeide het snelst met 76 procent. Hetzelfde bezoek aan Hyves.nl nam iets af met 1 procent.

cijfers comscore maart 2011 2

11,4 miljoen
In totaal bezochten 11,4 miljoen mensen in Nederland een sociale netwerksite in de maand maart. In totaal waren er in die maand 11,9 miljoen mensen actief op internet.

“De sociale netwerkmarkt in Nederland is heel uniek en zit vol interessante ontwikkelingen”, vertelt Mike Read, directeur van Comscore Europa. “Het is een van de weinige markten waar een lokaal sociaal netwerk nog steeds de grootste is, al komt Facebook steeds dichterbij Hyves.”

Facebook trok in maart 2011 6,5 miljoen unieke bezoekers vanuit Nederland. Hyves wist 7,6 miljoen mensen naar de website te trekken.

LinkedIn en Twitter
Naast deze unieke situatie heeft Nederland de hoogste penetratie wat betreft Twitter en LinkedIn. 26,1 procent van de Nederlanders bezocht de zakelijke netwerksite LinkedIn terwijl 26,8 procent een bezoek bracht aan Twitter.

Wat betreft LinkedIn wordt Nederland gevolgd door Ierland (21 procent) en de Verenigde Staten (17,6 procent). Als gekeken wordt naar Twitter maken Japan (26,6 procent) en Brazilië (23,7 procent) de top drie compleet.

cijfers comscore maart 2011

Het verkeer op deze netwerksites is in het afgelopen jaar dan ook flink toegenomen. Twitter zag het unieke bezoek met 67 procent toenemen terwijl LinkedIn zelfs een groei van 70 procent realiseerde.

bron: Nu.nl

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond