pr & social media adviesbureau

blog

Nieuwe Facebook insights: wat werkt?

Nieuwe Facebook insights: wat werkt?

Iedereen weet dat zowel bij het sluiten als onderhouden van vriendschappen, kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Toch lijkt dit laatste bij veel bedrijven met betrekking tot social media marketing nog steeds het primaire doel te zijn: fans verzamelen. Bij het bouwen aan een community op bijvoorbeeld Facebook, is het uiteraard relevant een kritische massa te hebben. Belangrijker is in eerste instantie echter deze community ook echt betrokken te krijgen bij je merk ofwel in 'goed Nederlands' engagement te creëren. Daarvoor is inzicht in die community en in de effectiviteit van de content die je deelt essentieel.

Uit recent onderzoek van ComScore en Facebook blijkt dat je bedrijfspagina op Facebook slechts de plek is waar de content is gehuisvest, de consumptie van de content vindt voornamelijk plaats in de nieuwsfeeds op de eigen pagina van de community-leden. Dit inzicht heeft Facebook ertoe gebracht nieuwe vormen van analytics toe te voegen voor beheerders van pagina's. Dit betekent dat er niet alleen inzicht kan worden verkregen in de grootte en demografische kenmerken van je community, maar veel belangrijker, welke content hen aanspreekt en of ze het de moeite waard vinden deze via hun eigen pagina te delen met hun vrienden.

Via de nieuwe optie 'praten hierover' kun je als beheerder van de pagina bekijken hoeveel personen jouw content leuk vinden, een reactie hebben geplaatst, het bericht hebben gedeeld, een vraag hebben beantwoord in een poll, foto's hebben getagd of een reactie hebben gegeven op een evenement dat je plaatst. Hiermee krijg je directe feedback of jouw content interessant genoeg is om met anderen over te 'praten'.

Viraliteit
Dit brengt ons direct naar de andere nieuwe meetfunctionaliteit: viraliteit. Hiermee kun je per posting bekijken hoe viraal je content is. De viraliteit wordt bepaald door het aantal personen dat over je content praat te delen door het aantal mensen dat de content daadwerkelijk heeft gezien (bereik).

Waarom is dit nu zo interessant voor bedrijven? Zoals gezegd gaat het er niet in de eerste plaats om hoe groot je community is, maar wat je ermee doet. Daarvoor is inzicht in de kwaliteit van je content een goed startpunt. Welke content werkt, en welke niet? Content is king, maar het delen van content door je doelgroep zorgt voor de kroon op je werk en laat zien dat er echte engagement is. Dus of je community kwalitatief relevant is  of dat het vooral een groep mensen is die jouw merk leuk vindt omdat ze mee hebben gedaan aan een prijsvraag.

Basisprincipes
Zijn er dan geschreven regels die bepalen welke content werkt en tot engagement leidt? Nee, maar het voorgaande laat zien dat het bij contentcreatie niet simpelweg gaat om 'leuke stukjes plaatsen'. Daarom werken we bij Whizpr vanuit drie basisprincipes voor het creëren van content: interacteren, informeren en inspireren. Een goede mix van deze elementen in je contentplan, zorgt voor een uitgebalanceerde boodschap en betekent dat je niet alleen over je eigen producten praat, maar ook buiten deze kaders denkt. De content wordt gecreëerd op basis van de marketing- en communicatiedoelstellingen. De nieuwe metrics van Facebook helpen ons om voor onze klanten te monitoren en analyseren of deze strategie werkt zodat we ook tijdig kunnen bijsturen.

Als je de basis hebt gelegd met goede content, bereik je automatisch je onderliggende doel: het bereiken en beïnvloeden van een grotere doelgroep dan alleen je community. Als zij je content delen wordt het bereik vele malen groter. Gemiddeld is het aantal vrienden van de 100 grootste Facebook-pagina's maar liefst 34 keer groter dan de eigen community. Als je dan bedenkt dat vrienden van fans eerder geneigd zijn om jouw winkel of website te bezoeken en een product te kopen, dan mensen die niet indirect gelinkt zijn met je merk, dan heb je niet alleen vanuit de content, maar ook vanuit je business een enorm viraal potentieel. Het begint echter met content, want optimaal bereik creëer je door iets te delen wat ook echt het delen waard is.


Faceboookmetrics

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond