pr & social media adviesbureau

blog

Meet the... BN’ers

Wikipedia zegt het al: “De voornaamste gereedschappen van PR zijn beïnvloeding van opinieleiders uit de doelgroep, of direct contact met de doelgroep via eigen media of media van anderen.” Vaak zijn de opinieleiders, ofwel influencers, journalisten, bloggers en steeds vaker zogenaamde ‘vloggers’ die online videokanalen als YouTube gebruiken om hun woord te verspreiden. Als PR professional geeft het je telkens weer een kick wanneer een van die opinieleiders zich positief uitlaat over het product of de dienst van de klant die jij vertegenwoordigt. Extra spannend wordt het wanneer Bekende Nederlanders (BN’ers) op het toneel verschijnen. Hun invloed als opinieleider reikt immers ver. Lees meer 

You win some…

Ga je als bedrijf voor best of breed of kies je voor een geïntegreerde oplossing? Met dit vraagstuk hebben onze IT-klanten veel te maken en voor beide is iets te zeggen.

Ook in de PR kennen we dit fenomeen en zie je golfbewegingen van klanten die de ene keer in ieder land het beste bureau willen en de andere keer één bureau voor een hele regio om zo schaalvoordelen te bereiken en kosten te besparen (wat ik overigens betwist omdat de overhead bij dat soort bureaus veel hoger is en wat doet het met de effectiviteit als je niet in ieder land het beste bureau hebt – maar goed, dat is een andere discussie). Feit is dat we weinig invloed hebben op dit soort golfbewegingen en we mee deinen op deze flow.   Lees meer 

Tropische Tukker on a roll!

Regelmatig krijgen we van klanten de vraag of een persbericht opgepakt gaat worden, nog vóór versturen van daadwerkelijke bericht. Een begrijpelijke maar ook lastig te beantwoorden vraag. Vanzelfsprekend zijn er een aantal vereisten waar een persbericht aan moet voldoen wil het überhaupt kans maken opgepikt te worden (we praten jullie er graag eens over bij, maar niet nu...). Daarnaast zijn er bijna evenzoveel factoren waar je geen rekening mee kunt houden en waar je je bijna niet op kunt voorbereiden. Zo kun je nieuws, een onderzoek of een productaankondiging aanbieden bij media en kunnen zij er buitengewoon enthousiast over zijn, maar als zich er een aankondiging van troonsopvolging of een natuurramp voordoet, is jouw bericht opeens veel minder interessant.   Lees meer 

Blind daten in Venetië

Waar kun je nou beter blind-daten dan in Venetië? Je moet dan wel even je masker opzetten. In Venetië struikel je immers bijna over de maskers. Je kan het ook op een andere manier doen, door bijvoorbeeld mee te doen aan een radiocompetitie in samenwerking met Expedia.nl en vervolgens op pad gaan met een wildvreemde naar ‘de stad van het water’. Wellicht heb je het wel voorbij horen komen op Radio 538. Marlon en Patrick waren de gelukkigen en waren bij Barry Paf in de studio. Ze vlogen de dag erna naar Venetië om elkaar daar beter te leren kennen en te ontdekken of we hier te maken hadden met een match. Een match op basis van hun reisprofiel welteverstaan. Lees meer 

PRESSzone 2013, schrijf je nu in!

Hoe krijg je als merk aandacht van de media? Al geruime tijd signaleren we een teruggang in de deelname aan persconferenties en evenementen van bedrijven. Niets voor niets want stijgende kosten, lange voorbereidingstijd, steeds kleinere redacties en een groot aanbod van concurrerende (pers)evenementen en productaankondigingen in het najaar maken dat je als organisatie op zoek moet naar een andere oplossing. De oplossing? Bundel de krachten en creëer een win-win situatie voor alle partijen. Kortom, tijd voor een nieuwe editie van PRESSzone! Lees meer 

Lifestyle PR: context leidt tot betere content

Vooral bij onze klanten die zich (ook) op lifestyle media richten, zie je dat het zelden voldoende is om alleen een persbericht te versturen als je aandacht wil genereren voor een nieuw product of nieuwe dienst. Waarom? Het gaat bij lifestyle vooral om het overbrengen van emotie en het ervaren van een product. En dat kan nu eenmaal niet via een mail of telefoontje. Bij lifestyle PR geldt: specs van bijvoorbeeld een nieuwe telefoon of headset zijn leuk, maar bijzaak. Het gaat erom wat je er in de praktijk aan hebt en misschien nog wel belangrijker; wil ik er op straat mee gezien worden?   Lees meer 

Sterk Merk

Wij werken iedere dag hard met onze klanten en partners om hun reputatie zo sterk mogelijk te maken. Soms wordt het resultaat daarvan ineens heel zichtbaar. Voorbeeld hiervan is de Brand Energy Check die onderzoeks- en consultancy bureau, Y&R elk jaar publiceert. De lijst van de sterkste merken in Nederland gekeken naar vier pijlers: differentiatie, relevantie, waardering en vertrouwdheid. Lees meer