pr & social media adviesbureau

blog

Dagelijks aanbevolen dosis visual storytelling

We verdrinken in informatie, zien door alle bomen van data het bos niet meer en hebben daarom behoefte aan structuur, orde en overzichtelijkheid. En daarom is er zoiets als informatie of data die omgezet worden in beelden. Beelden zijn krachtig en ontzettend bruikbaar om de meest gecompliceerde stukken tekst begrijpelijk te maken. Hier komt ook een stukje storytelling aan te pas. Infographics en andere visuals vertellen een verhaal. Deze zijn vaak zakelijk en informatief van aard, maar ze kunnen ook op zakelijke wijze iets heel grappigs overbrengen. Wat vast staat is dat ze op dit moment hot and happening zijn. Lees meer 

7 gouden tips voor community management

De rol van community manager is een relatief nieuwe, ook bij Whizpr. Regelmatig wordt er geschreven over welke taken community management met zich meebrengt, maar waar moet je nu starten bij het beheren en uitbouwen van een levendige community? Met de volgende 7 gouden tips kun je op meerdere niveaus uit de voeten - van content tot strategie. Lees meer 

To tweet or not to tweet

Tijdens een ramp, zoals die van afgelopen maandag in Boston, blijken sociale media in het algemeen en Twitter in het bijzonder, een belangrijk middel om zo snel mogelijk toegang te hebben tot het allerlaatste nieuws. Hetzelfde gebeurde vanmorgen weer in de nasleep van de bomaanslagen, tijdens de jacht op de daders. Het nieuws verspreidde zich razendsnel via social media. Twitter is vaak sneller dan radio, sneller dan de televisie en in ieder geval sneller dan print media. Lees meer 

Paradepaardje

Deze week vond de Sanoma Media Parade 2013 plaats in Hoofddorp en uiteraard waren wij er ook! Tijdens dit drie dagen durende evenement worden aan de hand van workshops en inspiratiesessies de ins en outs in medialand doorgenomen: van reclame en geprinte media tot branding en online strategieën. Lees meer 

Voor niets gaat de zon op

Gisteren gaf ik voor Appril een presentatie over hoe je publiciteit krijgt voor een app. Jacqueline de Gruyter, @MissAppril, had mij daarvoor gevraagd omdat wij als bureau regelmatig apps mogen promoten. Ik heb ja gezegd, maar heel eenvoudig vond ik het allerminst. Heel lang heb ik lopen worstelen met de vraag welk verhaal ik zou gaan vertellen. Mensen die zich inschrijven voor de sessie ‘Succesvolle marketing voor je app’ komen met een bepaalde verwachting naar zo’n sessie, ga ik van uit. In mijn optiek verwachten zij de toverformule om een app succesvol te maken. Een gouden tip waardoor hun app, waar ze al zo lang aan werken, ‘the bomb’ wordt. Lees meer 

Een ultra of toch een lurker?

Zoals we al eerder op dit blog beschreven, zijn social media - ondanks het feit dat ze inmiddels in hun tienerjaren zitten - zeker op wetenschappelijk gebied toch nog steeds behoorlijk onontgonnen gebied. Toch proberen al dan niet zelfbenoemde social media-experts het effect ervan, de do's en don'ts en andere karakteristieken te duiden. En dan het liefst zijdelings vanuit één of ander wetenschappelijk kader of op z'n minst door middel van lijstjes. Dat laatste hoeft natuurlijk niet, maar maakt de inhoud wel lekker overzichtelijk en goed te behappen. Resultaat is in ieder geval dat er op internet enorme hoeveelheden lijstjes zijnte vinden die ingaan op talloze al dan niet serieuze aspecten van social media, het liefst in een kleurrijke infographic. Veel open deuren natuurlijk, maar ook veel interessante bevindingen. Lees meer 

Omgaan met cyberstress

De laatste dagen kom ik veel interessante, verhelderende en humoristische visuals tegen die nog maar eens aantonen hoe zeer ons leven is vervlochten met social media. Een aantal jaar geleden maakten we nog gebruik van een prikbord, post-its en een Rolodex; inmiddels zijn die vervangen door (onder andere) Pinterest, Twitter en LinkedIn. Uit onderzoek blijkt echter dat social media bij veel gebruikers cyberstress oplevert: gemiddeld zijn twee op de drie mensen bang iets te missen als ze hun netwerken niet regelmatig bijhouden. Ook bijzonder: bijna 40 procent van de ondervraagde gebruikers geeft de voorkeur aan een wortelkanaalbehandeling boven het opgeven van hun sociale profielen. We kunnen dus niet mét, maar dus ook niet zónder! Lees meer