pr & social media adviesbureau

blog

Succesverhaal

Succesverhaal

Wij Whizpr's zijn echte verhalenvertellers. We vertellen elke dag de verhalen van onze klanten door bijvoorbeeld persberichten, facebookposts, referentieverhalen en events. Ondanks dat het vertellen van verhalen al eeuwen oud is, is storytelling tegenwoordig hipper dan ooit. Programma's als The Voice of Holland of X-factor zijn niet meer de zoveelste talentenjacht. Mede dankzij ingenieuze storytelling zijn dit soort programma's een groot succes.

Sterke verhalen
Storytelling is niets meer of minder dan ‘het vertellen van verhalen’. Uit onderzoek blijkt dat de kracht van verhalen groot is. Door het lezen van een sterk verhaal word je in het verhaal gezogen en leef je mee met de hoofdpersonen. Je begrijpt de hoofdpersoon en wilt met hem 'meereizen' in het verhaal. Na het lezen van een goed verhaal draag je (bewust of onbewust) de waarden uit het verhaal met je mee. Dit werkt niet alleen zo in een boek, maar ook in het dagelijks leven. Moeilijke en abstracte zaken zetten we automatisch om in een metafoor of anekdote, voorbeelden van verhalen. Andere voorbeelden zijn de ezelsbruggetjes die we bedenken voor een moeilijke wiskundeformule of het leren van een vreemde taal. We creëren ons eigen verhaal zodat we iets gemakkelijk kunnen onthouden.

Het verhaal achter the Voice of Holland
Frankwatching beschrijft het verhaal van Matthias Scholten, Content Director van RTL Nederland, over de sleutel tot succes van the Voice of Holland: storytelling. Het verhaal van de kandidaten wordt zorgvuldig uitgewerkt, net als in een film. Het gaat dus niet zozeer om de performance, maar vooral over de performers. Als kijker word je direct opgeslokt door het verhaal. Dit zorgt ervoor dat je je betrokken voelt, meeleeft met de kandidaten en (zoals de grote meerderheid) ook gaat stemmen. Een goed uitgewerkt verhaal werkt dus bijzonder overtuigend. Het verhaal over het ‘meisje met de harp’ heeft een hoop mensen gegrepen.

Werkt dit ook zo voor een bedrijf? Het vertellen van een verhaal draagt bij aan het verstevigen van de reputatie. Een krachtige corporate story zorgt ervoor dat mensen zich met het bedrijf identificeren en ze overtuigd raken van de (bedrijfs)waarden.
Is de moraal van het verhaal duidelijk, dan zijn alle uitingen, zoals een persbericht, interview, of facebookbericht een logisch hoofdstuk of alinea van de corporate story.
Welk bedrijf heeft volgens jou het sterkste verhaal? Let the battle begin!

Tags: whizpr

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond