pr & social media adviesbureau

blog

We verdrinken in de data

We verdrinken in de data

Nicolas Carr vertelde het ons dit voorjaar al: onze hersenen zijn niet bestand tegen de overdaad aan informatie die we dagelijks op ons afkrijgen. Zijn stelling heeft iets weg van: het moet uit de lengte of uit de breedte en veel informatie verstouwen maakt ons oppervlakkig. Of ongenuanceerder: dom.

Vandaag komt Mindjet met de conclusies van een internationaal onderzoek, dat de bevindingen van de heer Carr lijkt te onderstrepen: we verdrinken in de data. Niet de hoeveelheid informatie zelf is ons fataal, maar de hoeveelheid verschillende informatie. We overzien het niet meer en lopen als het ware achter onze eigen staart aan, zoeken ons scheel naar dat ene mailtje waar dat ene telefoonnummer in stond. Of stond het in een SMS? Of toch in dat documentje?

We proberen overzicht te houden, maar slagen daar maar matig in. In de onderstaande infographic wordt helder hoeveel moeite we daar mee hebben.

Data-Footprint-Infographic---NL[1]1

En dat brengt ons meteen op een conclusie die Mindjet (niet geheel per ongeluk) trekt: visualiseren helpt. Ik heb al eerder geschreven dat de populariteit van de Infographic daar mijns inziens mee te maken heeft. Complexe informatie wordt duidelijk, omdat we de verbanden zien. En onze hersenen werken met verbanden: hoe meer hersengebieden zich met elkaar verbinden, hoe beter we informatie onthouden. Dus beeld en tekst tegelijk tot ons nemen, heeft een positief effect op het begrip dat we er van hebben. Simpel.

Mindmapping (het grafisch weergeven van informatie) helpt, zo weet ik uit eigen ervaring. Sinds kort kan je het gratis uitproberen met de cloud App Mindjet Connect.

Overigens liegen de cijfers er niet om: de inschatting van Mindjet is dat infobesitas Nederlandse bedrijven gemiddeld ruim 12.000 euro per jaar kost. Kan je ook leuke andere dingen mee doen.

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond