pr & social media adviesbureau

blog

YouTube neemt je mee...

YouTube neemt je mee...

YouTube neemt je mee, op reis door de meest populaire content van het platform in 2011. YouTube maakte deze week de meest bekeken video's onder Nederlanders bekend.

Muziekvideo's zijn een klasse apart op YouTube. Veelvoudig worden videoclips inmiddels op YouTube bekeken. Het wordt door basisschool kinderen zelfs genoemd als favoriete bezigheid in de pauze op school. Niet zo gek dus dat YouTube een aparte lijst maakte voor muziekvideo's van de grotere muziek labels. Opvallend daarin is dat Gers Pardoel zo populair is bij ons eigen volk, dat het zelfs internationale sterren als Rihanna en Adele achter zich laat. 

 

Ook in de niet-muziek top staan video's van Nederlandse herkomst. Holland's Got Talent ster Aliyah, Lucky TV en de New Kids Nitro staan in onze favorieten. Content geproduceerd op eigen bodem is dus populair. Opvallende deler voor deze drie video's is overigens dat ze allen op een groot scherm te zien zijn geweest.


Naast contentcreatie van eigen bodem komen ook video's met een hoog aaibaarheidsgehalte terug in de lijsten, zowel in Nederland als internationaal, het liefst in combinatie met wat humor, zoals de babbling babies of de ultimate dog tease

De nummer één positie in Nederland wordt ingenomen door een 11-jarig zangtalent uit Amerika. Maria Aragon coverde begin dit jaar het liedje 'Born this Way' van Lady Gaga. De popster zag het en twitterde naar haar 17 miljoen followers. En tadaa... a star is born. De belangrijkste middelen voor deze doorbraak waren de sociale media YouTube en Twitter. 

 

Dat YouTube een bron van ontdekt en onontdekt talent is, moge duidelijk zijn. Ook YouTube zelf heeft daar oog voor. Het bedrijf organiseerde afgelopen jaar programma's als YouTube Stars en YouTube Next-Up om het kaf van het koren te scheiden en zo de beste contentcreators naar boven te halen. Menigeen waagt het erop en uploadt zijn of haar content en nog meer mensen bekijken deze content vervolgens.

Dat de populariteit van YouTube toeneemt, blijkt ook uit de cijfers:
- YouTube is beschikbaar op 800 miljoen mobiele toestellen
- de site telt meer dan 800 miljoen unieke bezoekers per maand
- elke dag worden er meer dan 3 miljard video's bekeken op YouTube

Deze cijfers in combinatie met de populairste video's van 2011 bleken deze week interessante content te zijn voor vele media, tot aan TV toe. Grote internetsites als nu.nl en nos.nl, radio 538 en het Jeugdjournaal en RTL Nieuws, allen gaven hun eigen draai aan dezelfde content. Een mooi voorbeeld van hoe content op verschillende kanalen tot zijn recht kan komen. 

What's Next? Na onze pc's, tablets en smartphones wil YouTube nu onze tv's veroveren. Daarbij is de juiste content onmisbaar. Dat wil zeggen, niet alleen de juiste inhoud, maar ook de juiste lengte en combinaties. Wie grijpt er elke twee minuten naar de afstandsbediening om van filmpje te wisselen? Daarom dus. Dit en hoe het ontwikkelen van kanalen in zijn werk gaat, vertelde Shiva Rajarama aan Marc Hijink (NRC) een paar weken geleden. Rajarama is als product manager verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuwe producten bij YouTube. Het interview is zeker een aanrader voor iedereen die meer wil weten over YouTube en de ontwikkeling van het platform.

Iedereen die meer geïnteresseerd is in facts en figures, verwijs ik graag naar het YouTube Trends blog voor meer informatie.

En voor iedereen die het wel welletjes vindt nu, sluit ik af met de afsluiter der afsluiters, het Lucky TV-item dat op twee is geëindigd in de Nederlandse top tien van populairste video's:

 

Tags: google, video, youtube

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond