pr & social media adviesbureau

Stichting Double U Smartwork initieert nieuw netwerk van smartwork centers

Professioneel werken waar je wilt, wanneer je wilt

Arnhem, 23 maart 2010 - Het Connected Urban Development (CUD) programma heeft tijdens het congres Koplopers en Doorpakkers een nieuw initiatief gepresenteerd, genaamd Double U Smartwork. Dit landelijke netwerk van Smartwork Centers (SWC) vloeit voort uit een eerdere samenwerking tussen Cisco en de Gemeente Amsterdam en is een antwoord op stedelijke mobiliteitsdilemma’s waaronder klimaat-, energie- en bereikbaarheidsvraagstukken. Het Double U Smartwork-initiatief vormt een one stop shop voor zowel individuele als zakelijke gebruikers, waar alle bij Double U aangesloten SWCs direct te boeken zijn via een centrale reserveringstool. Cisco, ABNAMRO, RaboBank, Touchdown Center en de gemeente Amsterdam staan aan de basis van deze stichting. Double U is mede mogelijk gemaakt met de steun en inzet van het Programma Amsterdam Topstad van de gemeente Amsterdam, die als werkgever een van de eerste klanten is van Double U Smartwork.

Een smartwork center is een fysieke faciliteit waar kwalitatief hoogwaardige werk(plek)oplossingen geboden worden aan professionele werkers in een zakelijke, centraal gelegen en goed bereikbare omgeving. Om autobewegingen te minimaliseren, ligt een smartwork center zoveel mogelijk in de nabijheid van uitvalswegen en/of verkeersaderen, stations en woonwijken. Uitgangspunt is dat willekeurige gebruikers, ongeacht waar ze wonen of verblijven, binnen fietsafstand toegang hebben tot een goede werkplek.

Landelijk netwerk van SWCs
Het uitgangspunt voor de oprichting van Double U Smartwork is te komen tot een landelijke dekking van locaties met een hoge concentratie in de Randstad en in tweede instantie daarbuiten. Tot voor kort waren de bestaande smartwork centers vrij gefragmenteerd en te lokaal gericht, waardoor het voor landelijke werkgevers minder interessant was om de mogelijkheid aan hun medewerkers te bieden. De stichting Double U Smartwork heeft tot doel als coördinerend platform voor SWC-aanbieders te fungeren. Double U biedt momenteel een netwerk van ruim vijftig open en intelligente centra en heeft de intentie uit te breiden tot honderd landelijke centra.

Annemarie van Doorn, voorzitter Stichting Double U Smartwork: “Double U stelt zich ten doel iedereen te voorzien van een hoogwaardige flexibele werkfaciliteit op fietsafstand, om zo te komen tot een slimmer, duurzaam en gedistribueerd werkend Nederland. Wij brengen het werk naar de werker en niet andersom.”

Publieke TelePresence
Een smartwork center is uitgerust op hoog facilitair niveau en gaat verder dan het bieden van een werkplek. Het biedt diensten en faciliteiten die niet alleen de uitvoering van werk zelf betreffen, maar ook de bredere daginvulling van de SWC-gebruiker. Zo zal een aantal centra uitgerust worden met kinderopvang, cateringvoorzieningen en publieke TelePresence. Deze HD-videoconferentieoplossing van Cisco zal als eerste in de SWC-locatie ‘Amsterdam Bright City’ aan de Zuidas te gebruiken zijn, waarna diverse landelijke centra later dit jaar zullen volgen. In een later stadium worden de Nederlandse TelePresence-locaties gekoppeld aan het internationale netwerk van Tata, zodat SWC-gebruikers wereldwijd kunnen samenwerken.

Iedereen kan gebruikmaken van de geboden faciliteiten middels een eenvoudig reserveringssysteem. Via de portal, www.w-smartwork.nl kan men, zowel onderweg als vanaf de eigen werkplek, snel zoeken welke locatie met bijbehorende faciliteiten beschikbaar is. De aanwezige aanbieders worden automatisch getoond, of de dichtstbijzijnde aanbieders, in het geval er in de opgevraagde locatie (nog) geen aanbieder aanwezig is.

iPhone app Worksnug
De gebruiksvriendelijkheid en het innovatieve karakter van de SWC-locaties wordt mede ondersteund door een nieuwe augmented reality app voor de iPhone, Worksnug. Door gebruik te maken van een combinatie van plaatsbepaling en de iPhone-camera toont Worksnug de beste werkplekken in de buurt door het camerabeeld heen. Alle Double U Smartwork centers in de Randstad zullen binnenkort worden opgenomen.

Mark de Kruijk, programmadirecteur Amsterdam Topstad van de Gemeente Amsterdam: "Dit wordt dé nieuwe manier van werken. Ik ben ervan overtuigd dat SWC bijdragen aan een schoner milieu en een bereikbare stad. Het draagt ook bij aan een nieuwe werkhouding binnen de gemeente: leidinggevenden zullen steeds meer op output gaan sturen. En op termijn voorzie ik zelfs financiële besparingen, omdat we per saldo minder kantoorruimte nodig hebben in de stad."

Coks Stoffer, Algemeen Directeur Cisco Nederland: "Als een van de initiatiefnemers van het Connected Urban Development (CUD)-programma, streven we vanuit Cisco naar een milieuvriendelijk, ‘filevrij’ en slim werkend Nederland. Door werken plaats- en tijdsonafhankelijk te maken verbetert niet alleen de mobiliteit, maar ook de productiviteit, work-life balance en het klimaat. De ervaringen, die we vorig jaar met de pilot in Almere hebben opgedaan, dienen nu als voorbeeld voor het nieuwe netwerk van Double U. Door onze IT-oplossingen voor het nieuwe werken in te zetten binnen de smartwork centra, brengen we het werk naar de werker op professionele en laagdrempelige wijze."

---------------

Over Cisco Systems
Cisco (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen. Deze veranderen de manier waarop mensen met elkaar verbonden zijn, communiceren en samenwerken.  Meer informatie over Cisco is beschikbaar via www.cisco.com, www.cisco.nl en voor mobiele gebruikers via http://m.cisco.nl. Nieuws, achtergronden en foto’s vindt u in de Cisco Newsroom: http://newsroom.cisco.com.

Cisco-apparatuur wordt in Europa geleverd door Cisco Systems International BV, een volledige dochteronderneming van Cisco Systems, Inc

Voor meer informatie:
Cisco