Hoe AI ons en onze klanten verder helpt

AI versie van Anika en Angelique

Op 13 februari vond in het Beatrix Theater in Utrecht het SocialToday Event plaats van FrankWatching. En wij waren daar bij! Het centrale thema was - hoe kan het ook anders - kunstmatige intelligentie, ofwel AI. We zagen inspirerende voorbeelden van hoe AI processen versnelt en nieuwe mogelijkheden biedt voor content en marketing. AI is al lang niet meer iets van de toekomst, maar een praktische tool die we dagelijks inzetten om efficiënter en gerichter te werken. Het was verfrissend om te zien hoe anderen AI concreet toepassen en daar lessen uit te trekken. Hieronder delen we onze belangrijkste inzichten en vertellen we hoe wij AI willen inzetten voor onszelf en onze klanten.

AI: sneller en flexibeler werken

Er komen vrijwel dagelijks nieuwe AI-tools op de markt: de één nog innovatiever dan de andere. Voor ons is niet de tool het vertrekpunt, maar de toepassing ervan. Tijdens het event zagen we hoe bedrijven AI inzetten om processen te versnellen en verbeteren. Zo bespaarde een meubelbedrijf flink op tijd en kosten door productafbeeldingen te genereren zonder fysieke fotoshoot. Dit zorgde niet alleen voor een gestroomlijnder productieproces, maar ook voor meer creatieve vrijheid bij het ontwikkelen van visuele content. Ook wij merken dat AI zorgt voor kortere doorlooptijden, efficiëntere contentcreatie en meer ruimte om strategisch na te denken.

Personalisatie op een hoger niveau

AI helpt niet alleen om sneller te werken, maar ook om slimmer te werken. AI-tools zijn bijvoorbeeld inmiddels prima in staat patronen herkennen en doelgroepen gerichter benaderen. Dit is dus niet meer afhankelijk van analyse door mensen. Dat resulteert in relevantere en efficiëntere campagnes, een optimalisatie van advertentiebudgetten en meer impact. Denk aan AI-gestuurde targeting, waarbij advertenties precies de juiste personen op het juiste moment bereiken. Ook zien we dat AI kan helpen bij het genereren van gepersonaliseerde visuals en storyboards, waardoor klanten een helder beeld krijgen van hoe een campagne eruit komt te zien.

De juiste AI-tools: een strategische keuze

Tijdens het event kwamen diverse AI-tools aan bod, zoals Sintra voor social media, Midjourney voor visuals en DeepSeek als (vooralsnog) experimentele nieuwkomer. Onze aanpak en ons advies is helder: Natuurlijk is het prima om nieuwe tools een keer uit te proberen. Maar als het gaat om strategische inzet, bepaal dan eerst wat je wilt bereiken en kies daarna de tools die echt waarde toevoegen. Kies niet voor AI omdat het hip en trendy is, maar omdat het bijdraagt aan je doelen. AI kan bijvoorbeeld ondersteunen bij het maken van advertenties en andere (social) content, maar het blijft essentieel om een menselijke toets toe te voegen om onderscheidend te blijven.

De valkuilen: AI is geen vervanging van creativiteit

AI kan ons werk verbeteren, maar brengt ook risico’s met zich mee. Foutieve beelden en hallucinaties - zoals een kok die op een snijplank kookt - zijn nog aan de orde van de dag. Daarnaast zijn er zorgen over privacy en de consistentie van de merkboodschap. AI-tools kunnen soms moeite hebben met het behoud van de juiste toon of merkidentiteit. Combineer AI daarom altijd met menselijke input en controle. AI is een krachtig hulpmiddel, maar geen vervanging van creativiteit en strategisch inzicht.

De toekomst

AI zal alleen maar beter, sneller en zelfs meer ‘menselijk’ worden. De bedrijven die AI slim omarmen, pakken een voorsprong. Wij blijven AI inzetten om processen te optimaliseren, voor onszelf én voor onze klanten - maar wel altijd met een kritische blik. Zo bouwen we samen aan een toekomst waarin AI onze creativiteit versterkt en naar een hoger plan tilt.
 

Cases in the spotlight

Anker

eufy: Brand awareness, likeability en engagement vergroten

Centre of Excellence for Data sharing and Cloud

Het herpositioneren van een merk zonder herkenbaarheid te verliezen

Manhattan

Thought Leadership verstevigen door Manhattan een lokaal gezicht te geven

History Channel

The HISTORY Channel - The Curse of Oak Island