Zo til je je content naar een hoger niveau De 4 opvallendste lessen van de Content Conference
Whizpr is elk jaar met een mooie delegatie aanwezig op de Content Conference van Frankwatching. Dit jaar reisde ik met Iris naar het Beatrix Theater in Utrecht. Het draaide om authenticiteit, effectiviteit en slim gebruik van technologie. Want juist in deze tijd van AI en informatie-overload maken lef, persoonlijkheid en echtheid het verschil. Ik deel graag wat mij het meest is bijgebleven.
1. Verschillende interpretaties
Uiteraard was kunstmatige intelligentie (AI) ook dit jaar een hot topic. In één jaar tijd is er weer veel meer mogelijk. Maar het is vaak niet duidelijk hoe AI aan zijn antwoorden komt, behalve dat het aannames doet. Het ene resultaat is spot-on en het volgende is dramatisch slecht. Dat komt volgens Bob Ballings (promptoloog) door interpretatie, zowel van AI als van jezelf. Je kunt deze interpretatie beïnvloeden door specifieke, sturende woorden te gebruiken. Stel, je geeft vier individuele prompts: ‘Maak / bedenk / creëer / craft een interessant verhaal over cybersecurity’. Dat ene, eerste woord dat je kiest bepaalt wat voor antwoord je krijgt. Bij ‘creëer’ wordt het bijvoorbeeld een veel creatiever antwoord dan bij ‘maak’. Wat je ook kunt doen, is vragen stellen. Vraag het model bijvoorbeeld wat het gaat doen, dan weet je ook hoe het aan zijn antwoorden komt.
En geef jij ChatGPT vaak een rol mee? Volgens Bob heeft dat niet heel veel zin, omdat je niet weet wat het systeem daar vervolgens mee doet. Het zorgt niet voor consistentie. Doel en doelgroep, inclusief land of regio, zijn wél belangrijk om mee te geven voor de context. Dus zet er vooral ‘Nederlandse’ of ‘Utrechtse’ voor. Kortom: leer hoe AI jouw prompts interpreteert, dan gebruik je de juiste woorden en krijg je de gewenste output.
2. Wees authentiek en persoonlijk
Als je denkt dat jouw baan niet meer belangrijk is vanwege AI, dan heb je het volgens Pelpina Trip (smartphone video trainer/spreker/auteur bij Video Smart) mis. Het is nog nooit zo belangrijk geweest! De belangrijkste vaardigheid voor elke content creator is creative bravery. Oftewel: wees anders, denk creatief en creëer minder perfecte content, bijvoorbeeld video’s. Dit zijn drie trends om rekening mee te houden bij het maken van video’s.
- Contentcreatie met AI. Van teksten schrijven, vertalen en voice-overs tot het maken van video’s – AI-tools kunnen je helpen. Maar als er zoveel content met AI wordt gemaakt, hoe val je dan op in deze snelle, voorspelbare wereld?
- Wees slow, menselijk en authentiek. iedereen zegt dat we meer mensen willen zien, maar niemand wil voor de camera. Toon lef, doe het gewoon! Wees eerlijk, kwetsbaar en imperfect. Zoals Stella Bergsma of John van de HEMA. Vraag jezelf af: welke momenten zien niet veel mensen van je bedrijf? Wat maakt jou anders en bijzonder?
- Experimenteel en verrassend. Denk aan een productvideo, een recruitmentvideo of een videotour die niet standaard is. Dus geen witte muur met een plant in beeld. Begin bijvoorbeeld met het resultaat en leg daarna uit hoe je daar kwam. Toon producten in onverwachte situaties of doe een tegenovergestelde uitspraak (“Je wilt hier niet werken”).
3. Focus op persoonlijke LinkedIn-profielen
Uit onderzoek blijkt dat wat jij op je LinkedIn-tijdlijn voornamelijk organische posts van persoonlijke profielen ziet (65%). 26% is paid, 7% zijn suggesties van LinkedIn en 2% zijn organische posts van bedrijfspagina’s. Dus: focus op persoonlijke profielen en kom uit de bubbel van je bedrijfspagina door te reageren op persoonlijke posts. En: onderschat de stille community niet. Ze reageren niet, maar zien wel alles. Blijf consistent posten om zichtbaar te blijven en hergebruik je content slim door het te delen in een reactie op bijdragen van andere partijen.
4. De kracht van echte content
Hoe maak je van een groot merk een persoonlijke vriend in de digitale wereld? Oftewel: hoe ga je van ‘brand’ naar ‘friend’. Sharon Geervliet (Creative Strategist) en Renée Penris (Creative Marketing Manager) van KLM vertelden hoe zij met hun ambassadeursprogramma echte verhalen vertellen. Er zaten wel wat haken en ogen aan, zoals het verkrijgen van interne toestemming, het opstellen van richtlijnen voor ambassadeurs en het werven van ambassadeurs. Maar het werd een succes dankzij de echtheid. De medewerkers vertellen het merkverhaal op hun eigen manier en bieden een authentiek kijkje in de keuken. Dan hoef je zelfs niet perfect Engels te kunnen spreken, zo laat dit voorbeeld zien. Het resultaat? Extreem positief sentiment, veel views en engagement rates en een groot bereik. Daarnaast vraagt KLM aan zijn community wat zij willen weten, zoals wat een piloot doet vóór vertrek. Zo bieden echte mensen de community de content waar zij naar op zoek zijn.
Ook Ruben Scholten (McDonalds) en Mitzi Wiebring (ACE) benadrukten het belang van echte (soms imperfecte) content. En net als KLM doen zij aan social listening: ze kijken wat mensen zeggen over hun merk en spelen daarop in. Zo vroegen heel veel mensen of de chicken sensation teruggebracht kon worden, wat uiteindelijk ook gebeurde. Onthoud: social media is interactief.
En als je dan echte content hebt, hoe zorg je ervoor dat je doelgroep dit ziet? Want er wordt steeds minder doorgeklikt naar websites (zero click search). Michelle de Zeeuw (De Zeeuw Digital Marketing) zegt: stop met het optimaliseren voor verkeer naar jouw website en start met het maken van kwalitatieve content. En ook hier geldt weer: je kunt alleen het juiste antwoord geven door te luisteren. Zo maak je content die echt nuttig is voor je doelgroep.
Wij gaan zeker kijken welke onderdelen we kunnen toepassen om onze contentstrategie verder aan te scherpen. Hopelijk heb jij nu ook nuttige inzichten opgedaan. You’re welcome :)