Het herpositioneren van een merk zonder herkenbaarheid te verliezen

Het Centre of Excellence for Data Sharing and CloudHet herpositioneren van een merk zonder herkenbaarheid te verliezen
Over het Centre of Excellence for Data Sharing and Cloud
Het Centre of Excellence for Data Sharing and Cloud (CoE-DSC) is een Nederlands marktinitiatief, dat bestaat uit een actieve community van meer dan 200 organisaties. Het ondersteunt de ontwikkeling van schaalbare data spaces om een optimaal datadeelklimaat in Nederland te realiseren waarin organisaties op een veilige en vertrouwde manier inzichten uit data met elkaar delen en de maatschappelijke en economische waarde van data ontsluiten. Om dit te realiseren ontwikkelt het CoE-DSC diverse tools, kennisdocumenten en use cases, in samenwerking met Europese partners. Ook werkt het aan een generiek afsprakenstelsel dat het naadloos delen van inzichten uit data mogelijk maakt binnen en tussen verschillende data spaces.
Uitdaging: veranderingen in missie en focus
In 2020 werd de Data Sharing Coalition (DSC) opgericht om te verkennen hoe organisaties uit verschillende sectoren commerciële en/of maatschappelijke waarde zouden kunnen creëren door onderling data te delen. Hiertoe ontwikkelde het nieuwe businessmodellen, use cases en deed het onderzoek naar welke generieke afspraken over het delen van data nodig zijn om dit op grote schaal te kunnen doen. Whizpr heeft de identiteit van de DSC gecreëerd, gebouwd aan de naamsbekendheid van de coalitie en de meerwaarde van data delen onder een brede doelgroep onder de aandacht gebracht. In 2023 fuseerden drie initiatieven die werkten aan vergelijkbare vraagstukken over data delen (de DSC, de Gaia-X Hub Nederland en de werkgroep data delen van de Nederlandse AI Coalitie) tot één coalitie waar organisaties terecht kunnen met vragen op dit gebied.
Hulpvraag: herkenbaar blijven en toch veranderen
De drie initiatieven hadden elk voor zich aan hun naamsbekendheid gewerkt en los van elkaar een trouwe community van betrokken bedrijven opgebouwd. Het was belangrijk dat alle stakeholders op de hoogte werden gebracht van het ontstaan van de nieuwe coalitie, het CoE-DSC, en dat duidelijk aan hen werd gecommuniceerd dat deze nieuwe coalitie voortkwam uit de inspanningen en resultaten van de Data Sharing Coalition, de werkgroep data delen van de Nederlands AI Coalitie en de Gaia-X Hub Nederland.
Onze aanpak: nieuwe website ontwikkelen en social kanalen opzetten
De opdrachtgever koos zelf als nieuwe naam voor ‘Centre of Excellence for Data Sharing and Cloud (CoE-DSC)’. Aan de hand van interviews met de opdrachtgever werkten we aan nieuwe messaging voor de website, die een ervaren webbouwer samen met ons heeft ontwikkeld. We maakten de bewuste keuze om voort te bouwen op de visuele identiteit van de DSC, die inmiddels herkenbaar was voor een groot deel van de community. De kleuren bleven hetzelfde en het logo van de CoE-DSC is gebaseerd op dat van de DSC. Ook hebben we ervoor gezorgd dat alle relevante website content van de drie initiatieven werd gemigreerd en waar nodig geüpdatet. We hebben de website binnen slechts drie maanden gemaakt en live gezet. Nu groeit de website nog wekelijks in content én aantal bezoekers.
Om geïnteresseerden op de hoogte te houden van de ontwikkelingen van het CoE-DSC en de bredere ontwikkelingen rondom data delen en data spaces, hebben we ook nieuwe LinkedIn- en X-accounts opgezet. Door een social media-campagne op de oude social kanalen maakten we de community bekend met het ontstaan van het CoE-DSC en stimuleerden we hen om de nieuwe kanalen te volgen.

Resultaten: constante groei van website en social kanalen
“Whizpr heeft ons in het proces naar de totstandkoming van het CoE-DSC op communicatievlak uitstekend geholpen en geadviseerd. Daardoor konden wij onszelf in korte tijd profileren als het CoE-DSC zonder de onderliggende waarden van de partijen waaruit wij zijn voorgekomen, te verliezen. En het helpt uiteraard dat de lijnen naar en binnen Whizpr kort zijn, waardoor zaken snel en pro-actief door hen worden opgepakt!”
- Gert Kruithof, project manager, TNO
“In een kort tijdsbestek hebben we een nieuw merk gecreëerd en de naamsbekendheid van dat nieuwe merk bij de juiste stakeholders onder de aandacht gebracht. Door gebruik te maken van de visuele identiteit en de kanalen van de DSC tijdig in te zetten, hielpen we de stakeholders hun weg naar de nieuwe kanalen van het CoE-DSC te vinden en hebben we in een jaar tijd een stabiele, nieuwe community opgebouwd.”
- Willem Roosjen, content specialist en account manager, Whizpr
Meer cases
oor voor verhalen
oog voor digitale strategie
Net als jij, heeft jouw doelgroep een verhaal. Wij geloven in de waarde van jouw rol in dit verhaal. Door jouw content aan te laten sluiten op hun belevingswereld en een antwoord te bieden op hun uitdagingen en problemen, trek je ze dichter naar je toe. Geloof jij in de waarde van verhalen? Wij ook! Neem contact op en vertel ons wie je bent en wat je zoekt. Wij zijn een en al oor.