Klantverhaal? Klant centraal!

Content marketeer
Klantverhaal

Bij Whizpr maken we allerlei soorten content: van korte social media posts tot interviews en van persberichten tot bylines. Hoewel we er niet aan ontkomen dat content soms productgedreven is en bijvoorbeeld ingaat op welke nieuwe features een oplossing heeft, vind ik het interessanter om van een gebruiker te horen wat een oplossing concreet voor hen betekent en wat het hen oplevert – soms iets dat voorheen niet eens mogelijk was. Een van mijn favoriete contentstukken is dan ook het klantverhaal, waarin een klant van een van onze Whizpr-klanten centraal staat. In dit blog delen we onze ervaringen, inzichten en tips.

 

Zeg het met geschreven woorden


Er zijn verschillende manieren om klantverhalen te vertellen, maar het meest voorkomende is het geschreven verhaal. Hierin deelt een klant van een bedrijf zijn perspectief op de ervaringen met jouw oplossing(en). In de verhalen die wij schrijven gaat het vaak om software- of hardware-oplossingen. Zo’n verhaal heeft vaak een vaste structuur. Onderstaand de structuur die wij meestal aanhouden en die je kunt tweaken, op basis van de wensen van jouw klant:
Over je klant:

  1. deel relevante informatie over jouw klant, bijvoorbeeld wat het bedrijf doet, in welke landen het actief is, wat het uniek maakt en welke doelen het nastreeft.  
  2. De oude situatie/uitdagingen: laat je klant vertellen waarom de software die hij eerst gebruikte, niet meer voldeed aan de behoeften en tegen welke belemmeringen het aanliep (zoals downtime of processen met een te lange doorlooptijd).
  3. De nieuwe oplossing: laat je klant vertellen voor welke oplossing hij heeft gekozen en eventueel hoe het selectieproces in z’n werk ging of hoe ze bij jou uit zijn gekomen (als dit relevant/interessant is voor het verhaal).
  4. Over de samenwerking: laat je klant vertellen waarom hij voor jouw bedrijf heeft gekozen en hoe lang jullie al samenwerken. Belicht het ook als er iets is dat de samenwerking uniek maakt en benoem het als er partners bij betrokken zijn.
  5. De voordelen: laat je klant vertellen wat de voordelen zijn van de oplossing, waar het kan met harde cijfers. Bijvoorbeeld dat een update doorvoeren eerst uren duurde en nu in een paar minuten gebeurt. 
  6. Eventuele plannen voor de toekomst of een andere mooie afsluitende quote: als je klant van plan is andere producten uit jouw portfolio aan te schaffen of de wens heeft om enorm te groeien, dan kun je dat benoemen. Als er nog niets concreets is, dan vormt een afsluitende quote een mooi einde.

Om input voor het verhaal op te halen, interviewen we zowel iemand bij onze klant (vaak de betreffende account manager) als een betrokkene bij de eindklant. Vaak in die volgorde, omdat de account manager ons een goed beeld kan geven van het hele project en we vervolgens beter kunnen doorvragen als we de klant spreken, om hun kijk hierop te krijgen. Zij hoeven dan niet meer het hele verhaal te vertellen. En ik zei het al in mijn vorige blog met schrijftips: praat niet over wat je maakt, maar wat je mogelijk maakt. Concreet: benoem de (naam van de) oplossing, maar heb het vooral over het geruststellende gevoel voor je klant, namelijk dat de software beveiligd en altijd beschikbaar is en het eenvoudig is om op te schalen. Hier een paar voorbeelden van klantverhalen die wij hebben geschreven:

 

Een stap verder, zeg het met beeld


Zo’n geschreven verhaal vormt een mooie basis voor het script van een videoshoot. Uiteraard kun je een video maken zonder een geschreven verhaal, maar het voordeel is dat je de betrokkenen al gezien/gesproken hebt en het verhaal al eens gehoord hebt. 

Op basis van het geschreven verhaal maken we een script en dan bellen we met de mensen die op beeld gaan verschijnen om het document door te nemen. Belangrijk is dat je op de draaidag niet letterlijk het script aanhoudt – dan kun je net zo goed een autocue meenemen. Het script is bedoeld als leidraad, zodat je tijdens het interviewen ziet of alle belangrijke zaken genoemd worden. Als je iets mist, vraag dan of de geïnterviewde het nog een keer kan doen. Een kleine hapering of stotter is niet erg, dat toont alleen maar aan dat iemand zelf zijn woorden kiest. 


Hier nog meer tips:

  • Het belangrijkste bij ieder klantverhaal: gebruik je klant niet als een excuus om over jouw bedrijf te praten. Het woord zegt het al, in een KLANTverhaal draait het om de KLANT. Bovendien is het overtuigender als jouw klant vertelt over de (voordelen van een) oplossing, dan wanneer je dat als bedrijf zelf doet. Zolang je als bedrijf genoemd wordt in het geschreven verhaal of in de video, hoef je er zelf niet eens in voor te komen met een citaat.
  • Wil je kwaliteit, werk dan samen met video-professionals. Dat doen we bij Whizpr ook. 
  • Check of er, relevant aan het verhaal dat verteld wordt, op de shootlocatie een ruimte beschikbaar is waarin visueel duidelijk wordt wat de geïnterviewden vertellen. Verder is het voor de interviews fijn als er een ruimte is waar je controle hebt over het licht, zodat je zelf een setting kunt creëren.
  • Neem de tijd om de interviewsetting op te bouwen. Wij rekenen vervolgens een half uur per persoon per interview. 
  • Maak het script niet te uitgebreid. Vier à vijf vragen per persoon, met een antwoord van een paar zinnen, is voldoende. De video moet niet te lang worden. Vaak gaan we voor maximaal 2 tot 2,5 minuut. 
  • Stel de geïnterviewden op hun gemak. Het helpt als ze weten wat er van hen wordt verwacht, welke vragen we gaan stellen en als ze weten dat het altijd opnieuw kan. Missen we iets belangrijks, dan doen we het opnieuw. Zijn zij niet tevreden? Dan doen we het ook opnieuw. Neem ook weer niet té veel takes op, want dat maakt nabewerken tijdrovender. 
  • De geïnterviewde kijkt naar de interviewer, niet in de camera.
  • Deze tip hebben we laatst zelf geleerd: zorg voor een back-up voor de geïnterviewden. Er kan altijd iemand ziek zijn, dus zorg dat iemand anders op de hoogte is van de vragen die gesteld worden en dat diegene op de geplande dag op de shootlocatie is.
  • Plan ook ruim de tijd in voor b-roll: de sfeerbeelden die in de video een verhaaltje vertellen en datgene wat er verteld wordt, visueel maken. 
  • En vergeet in de planning vooral niet de lunch op te nemen :)

Alles voorbereid en voorbesproken? Nou, op naar de locatie ennnnn… Actie! Benieuwd naar hoe zo'n video eruit kan zien? Hier een paar voorbeelden:
VMware – Interconnect – Ocuco (als je goed kijkt spot je mij ook – in het echte leven ben ik brildrager én figurant, dus wel zo logisch)
Dell Technologies – Active Ants
Dell Technologies – Universiteit Groningen

Heb je vragen over het maken van een klantverhaal, in geschreven vorm of video? Neem dan gerust contact op. 

Cases in the spotlight

Tado

Inspelen op actualiteit om relevantie te verhogen

Innr

Introductie bij een breed publiek en bouwen aan mediarelaties

Cross Cloud

Introductie Erik de Geus