Inspelen op actualiteit om relevantie te verhogen

Header_Tado_Case

tado° 
relevantie verhogen

Over tado°

Tado° is de Europese leider in intelligent klimaatbeheer voor woningen. Als het enige platform voor meerdere fabrikanten, kunnen de tado° Slimme Thermostaten en services worden aangesloten op elk soort verwarmings- of koelingssysteem. Klanten profiteren van energiebesparende technologie zoals Geofencing en Open Window Detection, evenals time-of-use-energieaanbod.

Living room

Uitdaging: van gadget naar bijdrage tegen klimaatcrisis

In oktober 2021 stegen de energietarieven bij energieleveranciers flink. Sindsdien wordt er bijna dagelijks aandacht besteed aan de stijgende energierekeningen en vooral ook het besparen daarop in combinatie met de impact op het klimaat. Een slimme thermostaat, die eerst vooral gezien werd als gadget, wordt nu een middel om energie te besparen en heeft daarmee een positief effect op het klimaat. De uitdaging voor tado° is om dit op een effectieve manier te communiceren naar de bestaande smart home/ tech georiënteerde doelgroep en een relatief nieuwe mainstream/ lifestyle doelgroep.

Hulpvraag: relevantie creëren bij een breed publiek

Tado° heeft ons gevraagd of we, door in te spelen op de actualiteit, hen konden helpen om behalve de bestaande doelgroep ook  deze nieuwe mainstream / lifestyle doelgroep te bereiken. Er wordt bij deze hulpvraag een beroep gedaan op ons netwerk van mediarelaties en op onze kennis van de doelgroep en de tone of voice die past bij deze doelgroep. 

Moe website

Onze aanpak: herpositioneren bij nieuwe doelgroepen

Door de koppeling te maken met de actualiteit konden we de relevantie kenbaar maken aan een nieuwe doelgroep. Zo hebben we de toegevoegde waarde van tado° benadrukt door persberichten te wijden aan hoeveel je jaarlijks kunt besparen op de energierekening en hoe tado° mensen met hooikoortsklachten kan helpen door een voorspelling te doen van de hoeveelheid pollen in de lucht. Hierbij richtten we ons op lifestyle-media en media gericht op duurzaamheid. Door het inzetten van storytelling, de juiste tone of voice in combinatie met ons brede netwerk, hebben we de naamsbekendheid en voordelen van tado° bij een mainstream/ lifestyle doelgroep onder de aandacht kunnen brengen.

* in de video gaat het over tado° vanaf minuut 05:40.

Resultaten: 

In de periode van oktober 2021 t/m juni 2022 hebben we een groot aantal artikelen kunnen genereren door onder andere winacties, reviews en interviews. Zo hebben we bijvoorbeeld een interview kunnen opzetten met Change.Inc, een platform gericht op duurzame transitie en diverse winacties met lifestyle media zoals bijvoorbeeld Nouveau, Santé en Talkies Magazine. Door deze samenwerkingen hebben we tado° onder de aandacht kunnen brengen bij een bredere doelgroep.

0
artikelen
0
winacties
0
reviews
0
interviews

Door samen met Whizpr te kijken naar de kansen op het gebied van positionering hebben we een nieuwe doelgroep kennis laten maken met het merk tado°. Whizpr heeft door het inzetten van hun mediarelaties gezorgd voor een toename in aandacht op diverse manieren en kanalen. Ik kijk ernaar uit om ook de komende periode samen met Whizpr te kijken naar kansen en mogelijkheden voor tado° en nog meer bekendheid te genereren op de Nederlandse markt. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken.

 - Simone Kemmner - Hoofd PR bij tado°

Door in te spelen op de stijgende energieprijzen deed zich een kans voor om tado° bij een bredere doelgroep onder de aandacht te brengen. Deze kans hebben we dan ook met beide handen aangegrepen. Door het product, de slimme thermostaat, te positioneren als energiebespaarder in een tijd van bizar hoge energieprijzen, wordt het ineens relevant voor een nieuwe doelgroep. Dit heeft gezorgd voor een mooie push in de media en het vergroten van tado°’s share of voice.

- Linda van Essen - PR consultant Whizpr

Meer cases

Innr

Introductie bij een breed publiek en bouwen aan mediarelaties

VMware

Cross Cloud

VMware

Introductie Erik de Geus

Data sharing coalition

Positionering in een uitdagend speelveld

oor voor verhalen
oog voor digitale strategie

Net als jij, heeft jouw doelgroep een verhaal. Wij geloven in de waarde van jouw rol in dit verhaal. Door jouw content aan te laten sluiten op hun belevingswereld en een antwoord te bieden op hun uitdagingen en problemen, trek je ze dichter naar je toe. Geloof jij in de waarde van verhalen? Wij ook! Neem contact op en vertel ons wie je bent en wat je zoekt. Wij zijn een en al oor.