Meer websiteverkeer? Kom hoger in google met seo-optimalisatie

Content Marketeer
header

Hoe laat je als IT-organisatie jouw doelgroep kennismaken met het verhaal van je organisatie? Dat doe je onder andere door het aanbieden van kwalitatief hoogwaardige content op je website. Maar hoe zorg je ervoor dat je doelgroep deze content ook onder ogen krijgt? Dat lukt alleen als je doelgroep de website weet te bereiken. Vele euro’s spenderen aan online advertenties? Dat kan. Maar uiteindelijk wil je dat je content ook gevonden wordt in zoekmachines, zodat je websiteverkeer ook organisch toeneemt. Dat kost geen geld, maar wel tijd. Wellicht dat onze checklist je kan helpen. Veel van onze collega’s gebruiken hem ook!

 

Wat is seo?

Om het organisch verkeer naar je website te laten toenemen, is het belangrijk dat wanneer mensen zoektermen in de Google zoekmachine invoeren jouw content snel boven komt drijven. Alle tactics die bijdragen aan dit proces kun je scharen onder Search Engine Optimisation (SEO). Hoger in Google komen is echter niet eenvoudig. De concurrentie is moordend. Door rekening te houden met de volgende seo tips, leg je de basis en kom je al een stapje dichterbij seo optimalisatie:

 

1. Voer een zoekwoordenonderzoek uit

Als organisatie heb je een verhaal te vertellen. Dat verhaal moet nauw aansluiten bij de belevingswereld van je doelgroep. In welke thema’s is je doelgroep geïnteresseerd? Op welke vragen zoekt men een antwoord? Het mag geen verrassing zijn dat je doelgroep zoekmachines als Google gebruikt om die nieuwsgierigheid te voeden. Google houdt nauwkeurig bij welke woorden of combinaties van woorden in zoekopdrachten worden gebruikt. Het is zonde om daar geen gebruik van te maken bij het schrijven van teksten. Een zoekwoordplanner, zoals die van Google Ads of een seo checker zoals Yoast Seo helpt je ontdekken welke zoektermen je het best kan gebruiken in je seo teksten.

 

2. Gebruik correcte titels en headers

Mooi, je hebt als seo tekstschrijver in kaart gebracht welke zoektermen je in je content moet verwerken. Goede seo teksten bevatten echter niet alleen de juiste zoektermen; ze hebben ook een titel waarin een zoekwoord of -combinatie is verwerkt. Let er wel op dat je de titel niet te lang maakt. Dan loop je het risico dat Google hem afbreekt, wat je vindbaarheid niet ten goede komt. Beperk je titel daarom tot een maximum van 70 tekens. Maak daarnaast in je webdesign gebruik van de h1 en h2 headers voor respectievelijk titel en subtitels. Google houdt namelijk van een duidelijke structuur van je teksten. Door het gebruiken van headers zorg je ervoor dat Google je pagina’s gemakkelijker indexeert.

 

3. Vergeet de meta description niet

Een zoekmachine laat behalve de titel en de website-url ook altijd een korte beschrijving zien van waar de webpagina over gaat. Deze beschrijving noem je een meta description. Toch vergeten tekstschrijvers hem vaak toe te voegen. En dat is zonde, want in een meta description kun je benadrukken waarom een potentiële websitebezoeker jouw pagina moet bezoeken. Bovendien krijgt een zoekmachine zo een beter beeld van waar de pagina over gaat. Net als bij titels breekt Google de meta description af als de tekst te lang is. Beperk je tot een maximum van 155 tekens als je dit wilt voorkomen.

 

4. Voeg afbeeldingen toe, mét alt tag

Mensen zijn visueel ingesteld. Een afbeelding vertelt soms meer dan 1000 woorden. Behalve een aansprekende titel, kan een aantrekkelijke afbeelding de lezer te motiveren de tekst te lezen. Niet gek dus, dat Google een website met afbeeldingen aantrekkelijker vindt en beter beoordeelt. Voeg daarom aan elke pagina een afbeelding toe die past bij het onderwerp van de tekst. Help Google een handje door de alt tag in te vullen bij elke afbeelding. Die wordt net als de meta description nog wel eens vergeten. Gebruik altijd een belangrijk zoekwoord in de alt tag, zodat wanneer mensen naar afbeeldingen zoeken in Google, jouw website ook in de zoekresultaten het overzicht komt te staan.

 

5. Wijs de weg met doorklikmogelijkheden

Google vindt de gebruiksvriendelijkheid van je website belangrijker dan ooit. Dat uit zich niet alleen in een duidelijke structuur van een pagina zelf, maar ook in de mogelijkheid voor een bezoeker door te klikken naar een andere pagina. Dat doe je door het aanbrengen van enkele interne hyperlinks of door een duidelijke call-to-action te plaatsen. Als de bezoekers van je website langer op je website verblijven, dan is dat voor Google een teken dat je content van goede kwaliteit is. En hoe hoger de kwaliteit van je content, hoe hoger je website in Google komt te staan.

 

6. Plaats regelmatig nieuwe content

Een website waarop met enige regelmaat nieuwe content wordt geplaatst, beschouwt Google als een gezonde en dus kwalitatief goede website. In het algemeen is nieuwe content immers up-to-date en daarmee inhoudelijk van hogere kwaliteit. Een eenvoudige manier om regelmatig nieuwe content te delen, is door het plaatsen van blogs op je website.

Cases in the spotlight

Tado

Inspelen op actualiteit om relevantie te verhogen

Introductie bij een breed publiek en bouwen aan mediarelaties

Cross Cloud

Introductie Erik de Geus