Op deze manier zorg jij als werkgever voor een gezond en stressvrij team

Banner

Dit blog verscheen eerder op De Ondernemer.

In de week van de werkstress waarin de artikelen over burn-out, mindfulness en purposeful leven ons om de oren vliegen, wil ik graag een element van stress belichten waardoor wij onszelf volgens mij knettergek en ziek laten maken: de drive om vooral niet in je comfortzone te blijven.

Iedereen kent denk ik wel onderstaand plaatje van de comfortzone en de ring erbuiten: this is where the magic happens. Ik houd een lucifer onder het verkondigen van deze stelling. Waarom? This is also where the burnout happens. In dit blog leg ik uit wat volgens mij een ideale cultuur en mindset is om niet ziek te worden van werk. En onderstaand plaatje past daar niet bij.

 

comfort zone

 

Na een avondje op LinkedIn kom ik verschillende goeroes en sprekers tegen die ons allemaal opzwepen om toch vooral niet in onze comfortzone te blijven. Want (en nu volgen zomaar wat quotes die ik tegenkwam):

“It’s better to feel uncomfortable pushing for better than to feel uncomfortable settling for less”
“Choose your discomfort”
“Fall in love with the uncertainty”
“Greatness is at the other side of pain”
“Nothing grows in the comfort zone”
“Pushing yourself only makes you better”

Ik lees dit met verbazing, want wat we ook weten is dat je oncomfortabel voelen voor stress zorgt, en stress kan leiden tot een burn-out of korter leven. Op de lange termijn is het oncomfortabele gevoel dus slecht voor je gezondheid. En toch voelen we ons met z’n allen een loser als we lekker in onze comfortzone blijven hangen en is daar een oordeel op vanuit onze maatschappij.

Er zijn namelijk nog nooit zoveel mensen met burn-outklachten geweest. Niet echt een teken dat we ons zo lekker op ons gemak voelen op het werk, toch? Of een enorm magisch gevoel overhouden aan het verblijf buiten de comfortzone…

Op de site van de NOS las ik deze week: Werkdruk en prestatiedrang: 1,3 miljoen werknemers met burn-outklachten: “Chronische stress leidt tot verlies van concentratie, vermoeidheid, fouten maken, ophopende spanningen en tot gezondheidsklachten. Op dit moment is 43% van de instroom in de ziektewet het gevolg van psychische aandoeningen waar werkstress een rol in speelt.”

Ik snap het wel: je kunt een enorme kick krijgen van nieuwe dingen proberen en jezelf uitdagen om vooral niet in je comfortzone te blijven. Het probleem is dat daar niet alleen de mogelijke kick zit, maar ook de teleurstellingen. En daarmee het gevaar dat je belasting door die teleurstellingen veel hoger blijkt dan je belastbaarheid en je uiteindelijk gedesillusioneerd thuis komt te zitten. Misschien wel met een mooie functietitel op je kaartje waar je omgeving tegen op kijkt, maar je moet je afvragen of je daar de complimenten voor wilt hebben in het leven.

Ondanks de ‘high’ die het kan opleveren om nieuwe dingen te proberen, ben ik er voorstander van vanuit een veilige, comfortabele plek nieuwe dingen te proberen en zo zelfvertrouwen op te bouwen.

Saai? Mijn ervaring is dat de korte highs de teleurstellingen nooit waard zijn. Je bent als werkgever al gauw geneigd om mee te gaan met de wens van je medewerkers en ze te stimuleren de uitdagingen aan te gaan die ze zelf willen. Mijn ervaring is dat dit helaas kan leiden tot burn-outs.

De meest loyale mensen zijn stressgevoelig. Zij zijn namelijk plichtsgetrouw, perfectionistisch en punctueel. Het bieden van een veilige werkomgeving en het kunnen functioneren binnen hun comfortzone zijn dus essentieel binnen Whizpr.

Volgens het artikel op NOS.nl zijn er drie belangrijke stressfactoren waardoor mensen uiteindelijk thuis komen te zitten: weinig zelfstandigheid, hoge taakeisen en ongewenst gedrag van klanten. Wat kun je als werkgever doen om deze stress zoveel mogelijk te beperken en hoe doen we dat bij Whizpr?

  • Een 9-tot-5-mentaliteit waarderen en nastreven. Wij doen dit bij Whizpr, op een enkele PR-crisis die niet te plannen is nagelaten natuurlijk. Je hoeft je email niet te lezen ‘s avonds. Een klant verwacht een bureau dat scherp is en kwaliteit levert. Dat bereik je niet met een team dat veel overwerkt, uitgeblust achter de laptop zit en altijd online is. Als je bij Ajax voetbalt, ga je ook niet doorzakken de avond voor een belangrijke wedstrijd. Een goed team is een fit team. Een sfeer en cultuur creëren waarin het niet kwetsbaar voelt om aan te geven dat het werk je te veel is, of te moeilijk, en daar zelf als manager het juiste voorbeeld in geven. Voorleven!
  • Urencontracten afstemmen op de behoefte van medewerkers. Bij Whizpr kan iedereen contractueel werken tussen de 24 en 40 uur, ongeacht functie
  • Iedereen is wel eens tijdelijk minder belastbaar door een heftige gebeurtenis in zijn of haar leven omdat de privésituatie een andere focus vraagt. Ook dan is het belangrijk om een cultuur te hebben waarin je wordt gewaardeerd als je dit aangeeft en er direct actie op wordt ondernomen
  • Duidelijk beleid hebben om de belasting van medewerkers nooit hoger te laten zijn dan hun belastbaarheid. Wij doen dat door bewustzijnstrainingen, individuele coaching, geen bonusstructuur op basis van individuele declarabiliteit maar op teamniveau, en door geen maximale winstgevendheid na te streven maar gewoon financiële gezondheid
  • Zelf actief checken bij medewerkers hoe het met ze gaat. Gewoon kijken en praten en je boerenverstand te gebruiken of iemand in het rood dreigt te lopen
  • Zorgen voor gezonde voeding op de werkplek
  • Mensen inzetten op basis van hun kwaliteiten en niet automatisch hun valkuilen laten ontwikkelen.

 

Dat was vroeger op school toch al? Het vak waarin je goed was en wat je makkelijk af ging, was ook vaak leuk om te doen. Waarom moet iedere medewerker dan standaard voldoen aan een lijstje competenties en vaardigheden? En als je er niet aan voldoet, moet je er heel hard aan gaan werken en krijg je ook nog geen loonsverhoging. Kwaliteiten bezitten betekent automatisch ook dat je valkuilen hebt. Bij Whizpr vormen we teams op basis van ieders kwaliteiten. Kun je iets niet? Dan is er vast een collega die het heel goed kan. Wil je het leren? Mag ook, maar dan zonder tijdslijn, verwachtingen en afrekenmodellen graag. Doe je er drie jaar over om van junior een medior te worden? Prima. Wil je je hele leven junior blijven? Ook prima.

  • Stresssignalen leren herkennen bij jezelf en bij anderen en het bespreekbaar maken
  • Afscheid nemen van toxische klantrelaties. Daarvoor is het belangrijk van geen enkele klant financieel afhankelijk te zijn. Creëer dit. En heb dus geen maximale winstgevendheid als doelstelling. Anders neem je nooit afscheid omdat je een of andere doelstelling – die je jezelf hebt opgelegd – niet haalt. Minder winst is nog steeds winst.

 

Ten slotte: we kunnen in ons leven een heleboel stressvolle ervaringen voor onze kiezen krijgen waarop we geen invloed hebben. Eén ding is belangrijk je te realiseren: op de keuze voor werk heb je wél invloed. Het is het dus nooit waard om ziek te worden van je baan.

Hoe zorg jij dat jij of je medewerkers niet ziek worden van werk?

Cases in the spotlight

Tado

Inspelen op actualiteit om relevantie te verhogen

Innr

Introductie bij een breed publiek en bouwen aan mediarelaties

VMware

Cross Cloud

VMware

Introductie Erik de Geus