Tiktok is veel meer dan een gen z app

Social Media Specialist
Header tiktok blog

Vandaag de dag kunnen we ons geen leven meer voorstellen zonder social media. Denk maar eens aan je dagelijkse scrollsessies door Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn. En dan is er ook nog het social media platform TikTok, dat sterk blijft stijgen in populariteit. Wereldwijd zijn er momenteel een miljard actieve gebruikers en uit onderzoek van NewCom Research naar het social media gebruik in Nederland blijkt dat het aantal TikTok-gebruikers in ons land is gestegen van 1,7 miljoen gebruikers in 2021 naar 3,0 miljoen gebruikers in 2022.

Nu hoor ik je al denken, TikTok? Dat is toch die app waar pubers gekke filmpjes opnemen en waar jonge meiden dansjes op de nieuwste liedjes doen? Wat hebben oudere doelgroepen zoals gen Y (millennials) en gen X op TikTok te zoeken?

Tiktok

Gelukkig is TikTok tegenwoordig veel meer dan de hierboven genoemde voorbeelden. TikTok is namelijk diverser dan je in eerste instantie zou denken. Wist je bijvoorbeeld dat je op TikTok up to date kan blijven over de nieuwste ontwikkelingen op marketinggebied? Op TikTok komen de laatste tips en updates over social media, website-optimalisatie, customer experience, marketing en zelfs het starten van een succesvolle business voorbij. En deze voorbeelden zijn nog maar het begin. 

“Het is al even geleden dat een platform deze stijging in zo’n korte tijd heeft meegemaakt”, zegt Hans Hoekstra van Newcom. “Bij de groep onder de 15 jaar oud is een punt van verzadiging bereikt. Daar zit de groei niet meer. Die zit nu voor een groot deel bij twintigers, maar er is ook een flinke groei gaande bij dertigers en in de groep 40+.’’

TikTok is dus zeker niet alleen bedoeld voor gen Z, maar is ook interessant voor andere generaties zoals de millennials en gen X. Daarnaast is het ook aantrekkelijk om als bedrijf aan de slag te gaan met TikTok. Steeds meer bedrijven zijn op TikTok te vinden en gebruiken TikTok allemaal op hun eigen manier, om zo met een nieuw kanaal hun doelgroep te bereiken. Naast het vergroten van jouw organische bereik biedt TikTok ook de mogelijkheid om te adverteren of om samen te werken met influencers die interessant zijn voor jouw doelgroep. 

TikTok speelt in op visuele content. Visuele content verwerken we 60.000 keer sneller dan tekst en 40 procent van de mensen leert beter als er visuele content wordt gebruikt. Om dit visuele aspect van TikTok te demonstreren, laten we de TikTok-video’s voor zichzelf spreken.

Hieronder vind je een aantal voorbeelden van TikToks die mij inspireerden om onze marketingactiviteiten te verbeteren: 

TikTok helpt je aan tools voor creative inspiratie:

@samdespo Best tools to beat creative block #digitalmarketing #ecommerce #onlinetools ♬ First Class - Jack Harlow

Meer bereik op Instagram? Bekijk hier de tips!

@gojiniejeans Minnie punya tips nih gaya foto yang gak bikin mati gaya #gojiniejeans #gojinie #fyp #ttsfashionsuperbrand #jeans #viral ♬ DJ Sipak Nando Nando Meyden x DedeOmat - dedeomat

Wil je geen flinke budgetten uitgeven om te testen welke post het beste doet op social media, ook hier is op TikTok een tip voor te vinden:

@marketingmei Test your content without spending money on ads! #facebookads #fbads #smallbusinesstiktok @marketingmei ♬ original sound - Mei

TikTok Volgtips

 

Wil je actief accounts gaan volgen? Misschien heb je iets aan mijn volgtips:

@maryannedamarzo
@100daysofmarketing
@marketingmei
@samdespo
@marketingmax

Dus, waar wacht je nog op? Voel je vooral niet te oud en neem zeker eens een kijkje op TikTok! (al zal je wel even wat gen Z dansfilmpjes moeten overslaan 😉)

 

Cases in the spotlight

Tado

Inspelen op actualiteit om relevantie te verhogen

Innr

Introductie bij een breed publiek en bouwen aan mediarelaties

VMware

Cross Cloud

VMware

Introductie Erik de Geus