Waarom elke ondernemer mensen met afstand tot arbeidsmarkt een kans moet geven

banner

Dit blog verscheen eerder op De Ondernemer.

Die paar mensen die mij echt goed kennen, weten dat mijn definitie van succesvol zijn niets te maken met de grootte van je bedrijf, de grootte van je klanten of de hoogte van je omzet en winst. Natuurlijk moet ook bij Whizpr de schoorsteen roken, maar de vraag is wel hoe hard. Eerder schreef ik al een blog over vitale organisatie en vitale medewerkers. Dat leverde interessante discussies, inzichten en een hoop bijval op.

Succesvol zijn heeft voor mij te maken met heel andere doelen. Een van mijn zakelijke doelen is dat Whizpr ook als platform en opstapje kan dienen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

 

In de bijstand

Een paar weken geleden las ik in de krant een artikel over de participatiewet die vijf jaar geleden is ingevoerd om mensen die naast de arbeidsmarkt blijven staan aan een baan te helpen. Het artikel geeft aan dat het grootste deel van de mensen die in de bijstand zitten daar niet voor hun plezier in zitten. Behalve het niet hebben van een baan, spelen er vaak veel meer problematieken. Deze groep mensen alleen aan een baan helpen, is vaak geen optie.

Ook op RTLZ verscheen een week eerder een artikel over het mislukken van de wet en de aannames die werden gedaan bij de invoering ervan. En dat artikel triggerde mij.

 

Werkgevers haken af

In het artikel lees ik namelijk dat veel werkgevers uiteindelijk afhaken. Er zit een discrepantie tussen het percentage werkgevers dat aangeeft bereid te zijn om iemand te plaatsen (61 procent) en dat ook daadwerkelijk doet. Want slechts een kwart van de werkgevers realiseert deze plannen (19 procent).

De redenen? Het zou een te intensief proces zijn om een goede match te krijgen tussen werkgever en werknemer. Tot zover begrijp ik het nog. Maar verderop in het artikel staat dat ‘de hoge administratieve kosten, de kosten van begeleiding en verminderde productiviteit van collega’s die mensen uit de doelgroep begeleiden’ belemmerende factoren zijn voor werkgevers.

 

Vanuit je hart

Dit alles heeft natuurlijk te maken met intenties. Als je vanuit je hart en je morele gevoel mensen een kans wilt geven, maakt het je niet uit dat dat geld kost, dat daar begeleiding voor nodig is en dat de productiviteit daalt (wat trouwens aannames zijn die in de praktijk helemaal niet kloppen, weet ik uit ervaring).

Ik vind oprecht dat het de plicht is van iedere werkgever in Nederland om zich maximaal in te spannen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven op een baan. Daar zijn allerlei vormen voor. Denk aan werkervaringsplekken, stages of gewoon een contract.

Ook al geloof ik niet in het verplicht stellen en het stellen van quota, ik vind wel dat ondernemers anders kunnen kijken naar mensen die niet direct in een gedefinieerde functie inzetbaar zijn. Iedereen beschikt namelijk over een bepaald talent. Maar dan moet je wel op zoek naar dat talent en het durven inzetten. Op een manier waaraan je misschien nog nooit hebt gedacht.

 

Waar begin je?

Stap één is dat je als ondernemer overtuigingen en aannames moet loslaten. Een overtuiging is dat je iemand aanneemt met een beperking. Ga op zoek naar het talent in iemand. Dit vergt een andere mindset. Een aanname is dat het je heel veel tijd en geld kost. Dat is niet zo. Het brengt je namelijk heel veel.

Ik geloof erin dat je elkaar als ondernemer kunt inspireren en angsten en aannames kunt weghalen door positieve ervaringen met elkaar te delen.

Je hebt in mijn ogen drie types ondernemers:

  • Ondernemers die feitelijk de ruimte niet hebben om iemand aan te nemen uit deze doelgroep. Je bent bijvoorbeeld zzp’er
  • Ondernemers die de ruimte niet voelen. Je wordt geblokkeerd door overtuigingen, omgevingsfactoren of je ego
  • Ondernemers die de ruimte wel voelen maar niet durven aangaan. Je bent bijvoorbeeld bang dat je iemand niet goed kunt begeleiden of dat het je meer geld kost dan je denkt

Tegen de laatste twee groepen wil ik zeggen: laat je niet leiden door je omgeving, je eigen overtuigingen of aannames.

 

Andere perspectieven voor je bedrijf

Durf nu eens te denken aan andere perspectieven voor je bedrijf, jezelf en je medewerkers als je deze route inslaat. Houd je niet vast aan je huidige werkelijkheid. Deze geeft wel zekerheid in het moment, maar de toekomst kan je andere dingen brengen: medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn namelijk blij met de kansen die ze krijgen omdat dat voor hen niet vanzelfsprekend is. Bovendien brengen ze een andere flow en levenswijsheid in je bedrijf. Ze zijn anders trots op hun werk. Er anders dankbaar voor, want het geeft ze vaak een ander perspectief wat een grote impact maakt op hun leven, zoals de kans om zelfstandig te kunnen wonen of niet meer financieel afhankelijk te zijn van anderen.

 

Ik help je graag

Bij Whizpr start binnenkort de derde medewerker waarvoor wij op deze manier een baan hebben gecreëerd. Ben je nieuwsgierig hoe we dit bij Whizpr succesvol hebben geïmplementeerd? Neem dan eens contact met me op. Ik help je als ondernemer graag over de drempel om uiteindelijk die mensen die zo dolgraag weer aan het werk gaan, een fijne werkplek te bieden.

Cases in the spotlight

Tado

Inspelen op actualiteit om relevantie te verhogen

Innr

Introductie bij een breed publiek en bouwen aan mediarelaties

VMware

Cross Cloud

VMware

Introductie Erik de Geus