5G… wat moeten we daarmee?

Mede-eigenaar
Banner

De technologie-industrie – een tak van sport waarin Whizpr al jaren actief is – is sterk onderhevig aan allerlei trends en hypes. Zo passeerden ons de afgelopen jaren zaken als smartphones, big data, cloud computing, GDPR, augmented reality… Het gaat daarbij soms om oude wijn in nieuwe zakken, maar als je de tijd neemt om terug te kijken zie je dat veel van deze trends inmiddels gemeengoed zijn geworden en door de massa zijn omarmd. Een trend waar momenteel veel om te doen is, en die voor velen daadwerkelijk een grote verandering betekent, is 5G.

5G is een bijzonder interessant thema voor Whizpr omdat het ons werk op meerdere manieren raakt. Allereerst is het een onderwerp waar veel van onze klanten ’iets’ mee doen, of willen doen. Ten tweede is het een (politiek) gevoelig onderwerp dat voor opschudding zorgt in de markt en waar ook onze klanten mee te maken krijgen. Ten slotte is het nieuwe technologie waar wij als bureau misschien zelf ook iets mee moeten doen.

 

Wat is 5G eigenlijk?

Kort door de bocht: De 5 staat voor vijfde en de G voor ‘generatie’. En dan hebben we het natuurlijk over telecomnetwerken. Momenteel maakt het gros van de consumenten gebruik van het 4G-netwerk waarmee je in vrijwel het hele land je mail kunt lezen, video en audio kunt streamen en zonder problemen duizenden apps kunt gebruiken. En dat blijven we doen wanneer 5G eenmaal in de lucht is. De vorm zal niet direct veranderen, maar de inhoud des te meer! De grootste verschillen tussen 4G en 5G zijn de volgende: de bandbreedte is veel groter en daardoor de snelheid waarmee data verstuurd wordt tot wel 100 keer hoger is. Daarnaast kunnen er veel meer apparaten tegelijk gebruik maken van het netwerk, het gebruik ervan kost vele malen minder energie en de reactiesnelheid (latency) binnen het netwerk is veel korter.

Consumenten gaan daarvan profiteren. Dat is zeker. Op manieren die we ons nu nog moeilijk voor kunnen stellen, maar waar bijvoorbeeld hard aan gewerkt wordt in het fieldlab van 5Groningen, waar ik onlangs te gast was. 5G zal echter op korte termijn voornamelijk van waarde zijn voor de zakelijke markt en dan vooral voor de industrie en in het snelgroeiende aantal ‘smart cities’. Voorbeelden daarvan vind je massaal online.

 

Iedereen pikt een graantje mee

Juist omdat het in eerste instantie de zakelijke markt en publieke organisaties zijn die fiks investeren in 5G-toepassingen, is het voor veel van onze klanten (technologiebedrijven) interessant om een propositie te ontwikkelen die raakt aan dit thema. Dat is soms heel concreet, zoals het Zweedse Ericsson dat al over de hele wereld 5G-netwerken bouwt en in sommige landen al landelijke dekking biedt. Vaak is 5G slechts een aanleiding om te praten over producten of diensten die sky high zullen gaan wanneer het 5G-netwerk er eenmaal ligt. Denk aan allerlei smart city-toepassingen, zoals camera’s en sensoren, of smart home-producten van bijvoorbeeld Somfy en Anker.

Veel bedrijven, waaronder Dell Technologies, VMware en Zscaler kijken echter meer naar de data die straks gegenereerd wordt en over de 5G-netwerken zullen schieten. Hoe zorgen we er met elkaar voor dat dat veilig gebeurt en dat we beschikken over genoeg capaciteit om al die data op te slaan en te snel te verwerken? Welke modellen zetten we daarvoor in? Gaat data naar een centrale cloud of vraagt de use case om milliseconden en moet de analyse aan de edge plaatsvinden? Maar wat doet dat met de security en compliancy? De komst van 5G is een bron van nieuwe uitdagingen en nieuwe verhalen. Wij helpen onze klanten om die verhalen te ontwikkelen en daarin keuzes te maken en heldere, onderscheidende content te produceren.

 

Achterdeurtjespolitiek?

Data is voor steeds meer organisaties, zowel privaat als publiek – extreem waardevol en bedrijfskritisch. Nieuwe, grote hoeveelheden data worden gebruikt om de customer experience op hoger niveau te brengen en in het verlengde daarvan nieuwe diensten uit te rollen. Het kunnen beschikken over de juiste data kan ook een concurrerend voordeel opleveren. In een democratie met een vrije markt is dat prima, zolang de data maar op legitieme wijze is verkregen. En laat dat nu juist de basis zijn voor een tweede reden waarop 5G een interessant thema voor ons is momenteel.

De Nederlandse overheid buigt zich momenteel over de vraag of ze wel en niet Chinese technologie moet inzetten bij de bouw van 5G-netwerken in Nederland. Sommige andere landen hebben reeds besloten dat ze dat niet doen uit angst voor spionage. Het Chinese Huawei worden er momenteel van beschuldigd ‘achterdeurtjes’ in te bouwen in hun producten waarmee ze potentieel waardevolle data kunnen verkrijgen die gedeeld zou worden met de Chinese overheid. Onweerlegbaar bewijs hiervan ontbreekt vooralsnog, maar veel overheden en in hun kielzog diverse commerciële partijen, nemen het zekere voor het onzekere en doen technologie van deze techreus in de ban.

Veel organisaties kijken reikhalzend uit naar het advies van de overheid onder leiding van de NCTV inzake de inzet van deze technologie in het Nederlandse 5G-netwerk (en mogelijk andere kritische systemen). Een negatief advies zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat KPN zijn strategie moet herzien waarbij het slechts met Europese leveranciers werkt bij de bouw van zijn 5G core-netwerk en Huawei inzet voor de rest. Een strategie die door velen als opmerkelijk wordt aangemerkt omdat de perimeter van het netwerk zich juist steeds meer naar de rand beweegt waarbij elke antenne een klein datacenter op zich is. En wat zou dit betekenen voor T-Mobile, dat zijn netwerk al jaren heeft gebaseerd op technologie van Huawei? De belangen zijn groot en alle blikken zijn momenteel gericht op Den Haag.

 

Terug naar ons vak…

Whizpr informeert klanten over actuele ontwikkelingen, we monitoren wat er online en in dagbladen en vakmedia verschijnt over het onderwerp. Daarnaast adviseren we over pro- en reactieve communicatie over dit bijzonder interessante onderwerp.

 

Drink your own champagne

Toen zo’n drie jaar geleden veel techbedrijven begonnen te praten over de GDPR die eraan zat te komen, – en vooral dat niemand er eigenlijk klaar voor was – duurde het nog wel even voordat wij bij Whizpr zelf ook helemaal AVG Proof waren. Maar hoe zit dat eigenlijk met 5G, een voor velen fundamentele bouwsteen in het continue proces van digitale transformatie..? Wij maken verhalen en faciliteren interviews waarin wordt gezegd dat bedrijven NU moeten nadenken over de rol van nieuwe technologie – zoals 5G – in hun business-processen. Doen ze dat niet, dan lopen ze straks achter de feiten aan en worden links en recht ingehaald door anderen.

Het aantal use cases in PR en marketing waarbij 5G aan de basis ligt is nog beperkt. We zijn nu nog overgelaten aan ons voorstellingsvermogen en onze creativiteit om de potentiële waarde van deze technologie op ons werk in te kunnen zien. Maar dat die er is, is evident. De enorme hoeveelheden data die straks beschikbaar zijn geven ons bijvoorbeeld de mogelijkheid om gedrag echt nauwkeurig te voorspellen, customer journeys nog persoonlijker te maken, te werken met real time data en met nieuwe, enorme datastromen op locaties waarvan we nu alleen nog maar kunnen dromen. Denk aan een soort silent disco-achtige VR-experience op volle zee, nieuwe manieren van real time interactie met reclamezuilen, het gebruik van hologram-technologie voor events en interviews, wat een hoop luchtverkeer en CO2-uitstoot kan besparen.

 

Bring it on!

Het pionieren hiermee kan beginnen nu de eerste 5G-netwerken worden uitgerold. In Nederland moeten we nog even wachten op landelijke dekking. Binnenkort start de veiling voor de licenties, er moet nog een ei gelegd worden inzake het dossier ‘China’ en oh ja, er moeten nog wat NAVO schotels worden verhuisd van het Groningse Burum naar de alpen of Pyreneeën omdat ze gebruikmaken van de band waarop 5G -data verstuurd gaat worden.

Maar als dat allemaal achter de rug is, staan we aan de voet van een nieuw tijdperk vol nieuwe mogelijkheden. Wij groeien daarin mee met onze klanten en zijn constant op zoek naar toepassingen waarmee we hen kunnen helpen en onze bedrijfsvoering op hoger niveau kunnen krijgen: 5G… bring it on!!

Cases in the spotlight

Manhattan

Thought Leadership verstevigen door Manhattan een lokaal gezicht te geven

History Channel

The HISTORY Channel - The Curse of Oak Island

Tado

Inspelen op actualiteit om relevantie te verhogen

Introductie bij een breed publiek en bouwen aan mediarelaties