Whizpr niet achter, maar juist voor de camera tijdens eigen mediatraining

Content Marketeer
mediatraining

Hoewel we bij Whizpr veel kennis hebben van hoe een goed interview in elkaar steekt, staan we zelden zelf voor de camera. Wij voelen door die positie nooit hoe zenuwslopend het kan zijn om zwetend de scherpe vragen van een journalist te beantwoorden, waardoor je van je eigen verhaal afdwaalt en er soms zelfs niet eens meer aan toekomt. Het wordt voor ons nooit écht spannend, en dat is dan ook de reden waarom wij zelf eens een mediatraining ondergingen met oefenen vóór in plaats van achter de camera.

Mediatraining

Door zelf voor de camera te staan kunnen we ons nog beter verplaatsen in de klant
In ons vakgebied hebben wij regelmatig te maken met media in de breedste zin van het woord: we hebben veel contact met journalisten en begeleiden vaak interviews. Meestal staan we - in alle veiligheid - tussen de klant en de journalist in; voor en na het interview. Onze rol beperkt zich zo doorgaans tot het delen van de best practices tijdens een interview en het verhaal scherp krijgen dat onze klanten willen vertellen, met de doelgroep van het medium centraal gesteld. Zo kunnen we inzicht geven in de journalist en diens vragen, zodat de geïnterviewde goed voorbereid is op het interview.

Als het interview wordt afgenomen schuiven wij daar vaak ook bij aan - vanwege onze rol met de kaken op elkaar. Die aanwezigheid is met name handig voor eventuele follow-ups met de journalist, in het geval dat er bijvoorbeeld wat meer verdiepende informatie nodig is die de geïnterviewde op dat moment even niet paraat heeft. Maar het echt zelf doen is een ander verhaal. Daarom was het wel ‘ns goed en belangrijk om te ervaren hoe het is om aan die andere kant van de tafel te zitten. Om je, ondanks het feit dat een goede mediatraining in een veilige omgeving plaatsvindt waar je op je plaat mag gaan en waar ruimte is voor humor, toch eens ongemakkelijk te voelen of spanning te voelen als de camera draait en de microfoon op je is gericht.

Zo weten we hoe het is om voor de camera real-time, real-life mee te maken wat er door je heen gaat als je onder druk met allerlei vragen geconfronteerd wordt. Zo kunnen we ons nog beter verplaatsen en inleven in de klant om ervoor te zorgen dat die klant zich weer beter kan voorbereiden op het daadwerkelijke interview. En het mooie: we kunnen ons niet alleen beter inleven in de klant, maar we weten zo ook beter wat de journalist wil en waarnaar hij of zij op zoek is. Denk dan bijvoorbeeld aan inhoudelijk sterke quotes en concrete, begrijpelijke voorbeelden van hoe complexe oplossingen werken.

Welke lessen hebben wij bij de training geleerd die ook voor jou als potentieel geïnterviewde handig zijn?
Vergeet niet dat jij - de geïnterviewde - de kennis van het onderwerp in huis hebt, en dat de interviewer jou vraagt om die kennis te delen. Jij weet waarom je de dingen doet die je doet. Je kunt dus met zelfvertrouwen plaatsnemen voor de camera. Als je weet wat je moet zeggen, en ook weet hoe je dat moet doen, dan komt het in negen van de tien gevallen wel goed. Het is belangrijk om de te delen materie kort en bondig te houden, want dat kan je het makkelijker onthouden. Bereid je daarom ook altijd goed voor op een interview, en houd je doelgroep altijd in gedachten. Eigenlijk geef je de journalist niet de antwoorden, maar de lezers van het uiteindelijke verhaal of de kijkers van het tv-programma.

Besef ook dat je als geïnterviewde meer regie hebt dan je zelf denkt. Vrees niet om aan te geven dat je een gestelde vraag niet snapt. Maak de vraagstelling maar zo duidelijk mogelijk of stel jezelf gerust met een aanvullende vraag, want dan kan jij een beter antwoord formuleren. Het is niet alleen maar zenden: het mag best interactief zijn, zoals in een normaal gesprek. Vraag jezelf af welk verhaal je zelf zou willen horen als je kijker, lezer of luisteraar bent... Jij mag ruimte innemen, met name omdat de interviewer jou ook nodig heeft voor een goed verhaal, en je mag uitgaan van gelijkwaardigheid van de rol en de relatie.

Door deze training hebben we ervaren en gevoeld wat de klant doormaakt en kunnen we op persoonlijke basis gerichter adviseren. Gewapend met deze ervaring weten wij wat je kunt verwachten en wat je kunt doen als het eventueel moeilijk wordt. Of wat je juist niet moet doen. Wij hebben inzicht in het proces en kunnen mensen op hun gemak stellen die zich hierbij minder comfortabel voelen. We staan hiermee niet langs de zijlijn, maar samen met de klant op het veld om het gezamenlijke belang - een goed verhaal voor de doelgroep - zo succesvol mogelijk te maken voor alle betrokkenen.
 

Cases in the spotlight

Tado

Inspelen op actualiteit om relevantie te verhogen

Innr

Introductie bij een breed publiek en bouwen aan mediarelaties

VMware

Cross Cloud

VMware

Introductie Erik de Geus